عیب‌یابی و تعمیر نشتی و پوسیدگی آب گرمکن | چسب سوراخ مخزن آبگرمکن

روز مهندس گرامی باد

15 درصد تخفیف محصولات دکتر پایپ ویژه روز مهندس

نحوه تعمیر سوراخ مخزن آبگرمکن و لوله های آبگرمکن

نشت آبگرمکن مشخص‌کننده وجود برخی مشکلات از شل بودن شیر گرفته تا ترک‌خوردگی و سوراخ شدن مخزن آبگرمکن است. البته، تجمع آب در اطراف آبگرمکن همیشه نشان‌دهنده نشتی نیست – این ممکن است به دلیل تبخیر باشد. در این مقاله به نحوه تعمیر سوراخ مخزن آبگرمکن و لوله های متصل به مخزن آبگرمکن خواهیم پرداخت.

عیب‌یابی و تعمیر سوراخ مخزن آبگرمکن

تعمیر نشتی مخزن آبگرمکن با خمیر اپوکسی

اگر مخزن آبگرمکن سوراخ شده است با یک روش فوق العاده میتوانید نشتی مخزن را برطرف کنید. بدون اینکه نیاز به جوش کاری یا لحیم کاری باشد. با خمیر اپوکسی دکتر پایپ محصول مشترک آمریکا و کره جنوبی میتوانید به راحتی و در عرض 10 دقیقه نشتی مخزن و لوله های متصل به آبگرمکن را رفع کنید.

خمیر اپوکسی

مزایای چسب اپوکسی

  • اجرای آسان و بدون نیاز به پیش زمینه فنی
  • مقرون به صرفه در مقایسه با روش های دیگر
  • استحکام فوق العاده در برابر ضربه و جابجایی
  • مقاوم تا دمای 150 درجه سلسیوس

نحوه تعمیر سوراخ مخزن آبگرمکن با خمیر اپوکسی

1- محل دقیق نشتی را پیدا کنید.

2- بستن منبع اصلی جریان(کنتور آب). سپس با باز گذاشتن نزدیکترین شیر آّب به ناحیه نشتی، مطمئن شوید که مخزن یا لوله کاملا خالی از فشار آب یا سیال است.

3- محل نشتی را با یک کهنه کاملا خشک نمایید.

4- با یک سمباده نسبتا زبر محل نشتی را بسابید. لوله ها یا مخزن باید تمیز، خشک و عاری از تمام باقی مانده های براده سمباده باشد.

5- بخشی از خمیر اپوکسی را به اندازه ای که لازم است برش دهید. خمیر را با انگشتان خود ورز دهید تا کاملا مخلوط شود. پس از ترکیب شدن کامل، رنگ آن به خاکستری تغییر میکند.(حتمااز دست کش استفاده شود)

6- خمیر اپوکسی را بر روی لوله یا  سوراخ مخزن آبگرمکن فشار دهید. ناحیه نشتی لوله(مخزن) را به طور کامل پوشانده و حداقل یک اینچ را در هر طرف نشت بگذارید. اگر نشت در اتصالات باشد، کل اتصال را با خمیر اپوکسی  پوشش دهید.

7- سعی کنید خمیر اپوکسی در مدت زمانی ۳ دقیقه از زمانی که آن را مخلوط می کنید، استفاده کنید. این نکته مهمی است. خمیر اپوکسی خیلی زود سخت میشود. فقط آنچه را که می توانید در ۳ دقیقه در یک زمان استفاده کنید ترکیب کنید.

بعد از یک ساعت،شیرهای متصل به مخزن آبگرمکن را باز کنید. خمیر اپوکسی بعد از ۱۰ دقیقه سخت می شود، اما به طور کامل یک ساعت طول می کشد.

خمیر اپوکسی لوله

جهت اطلاع از قیمت خمیر اپوکسی کلیک کنید:

رفع نشتی لوله های متصل به آبگرمکن(سرد وگرم)

اگر لوله های متصل به مخزن آبگرمکن دچار نشتی شده علاوه بر خمیر اپوکسی میتوانید از چسب نشتی لوله دکتر پایپ نیز بهره ببرید. این چسب در اصل یک بانداژ فایبرگلاس می باشد که عمر مفید 10 ساله دارد و هیچگونه نمونه مشابه داخلی و خارجی در ایران ندارد. کاربرد آن بسیار آسان، قیمت مقرون به صرفه و عمر دائمی از مزیت های اصلی این محصول آمریکایی است.

روش رفع نشتی لوله و اتصالات با استفاده از چسب رفع نشتی لوله

  • ناحیه آسیب دیده لوله را توسط ماشین SUB، فرچه سیمی و یا کاغذ سنباده زنگ زدایی و تمیزکاری کنید.
  • بسته خمیر اپوکسی را باز کرده و آن را به خوبی مخلوط کنید تا به خمیر خاکستری رنگ تبدیل شود.
  •  خمیر آماده شده را بر روی محل نشتی قرار دهید و آنرا به داخل حفره یا شکاف محل نشتی فشار دهید.
  •  بانداژ فایبرگلاس دکتر پایپl را به مدت ۱۰ ثانیه در آب قرار داده و به خوبی مالش دهید تا آب به لایه‌های آن نفوذ کرده و رزین پلی اوتان مربوط به محصول فعال گردد.
  • نوار را از سطح خارجی آن (عکس چسب های نواری) به دقت و با فاصله گسترش ۱۰cm از محل نشتی به دور لوله صدمه دیده بپیچانید.
  •  توجه کنید که در تمام مدت پیچیدن نوار به دور لوله نوار به محکمی کشیده شود.
  • در حین کار به صورت مداوم بر روی نوار آب بریزید تا رزین آن کاملا فعال گردد.
  •  پس از ۲۰ دقیقه مجددا جریان سیال را وصل نمایید.

شیر تخلیه

et

اگر ابگرمکن شما نشتی داشته باشد اولین گام، بررسی شیر تخلیه آن است. همه آبگرمکن ها به شیر تخلیه مجهز هستند که در یک طرف تانک آن وصل شده است. این شیرها معمولاً از جنس پلاستیک بوده و احتمال نشت پیدا کردن آنها زیاد است. اگر نشت در این قسمت وجود دارد باید بررسی دقیق‌تری انجام شود تا مشخص شود که آب از شیر نشت کرده یا از شیر متصل به تانک نشتی پیدا شده است. اگر نشت از فیتینگ تانک باشد، شما می‌توانید شیر قدیمی را برداشته و رزوه‌های آن را تمیز کرده و دوباره نصب کنید اما بهتر است کهان را برداشته و با یک شیر جدید تعویض کنید. اگر نشت از شیر آب باشد، اجازه دهید تا مقداری آب از محل شیر خارج شود. مراقب باشید زیرا آب ممکن است بسیار داغ باشد! زمانی که شما شیر را محکم می‌بندید ممکن است دوباره نشت متوقف شده و در صورتی که مشکل به دلیل وجود برخی رسوبات در عایق شیر باشد. در صورت بروز این اتفاق، زمان تخلیه و شستشوی تانک برای تمیز کردن رسوبات جمع شده زمان مناسبی است. اگر نشتی شیر آب قطع نشد شما باید آن را تعویض کنید.

برای تعویض شیر اگر آبگرمکن شما برقی است ابتدا باید برق آن را قطع کنید و در صورتی که گازی است ابتدا باید شیر ورودی گاز را ببندید. ورودی آب سرد را بسته و یک شلنگ به شیر تخلیه وصل کنید یک سران نیز در ورودی فاضلاب کف قرار گرفته است. شیر تخلیه و شیر آب گرم را باز کرده تا هوای موجود در تانک هنگام تخلیه آب تخلیه شود. مراقب باشید زیرا ممکن است آب بسیار داغ می‌شود! (نکته: قبل از بستن شیر ورودی و شیر تخلیه تانک، شیر آب گرم در خانه را باز کرده و اجازه دهید که آب گرم خارج شود تا آب خروجی به دمای مناسب برسد). زمانی که تانک تخلیه شد، شیر قدیمی را به وسیله آچار لوله گیر یا آچار فرانسه باز کنید. رزوه‌های روی بدنه تانک را تمیز کرده و نوار تفلون روی رزوه‌ها پیچیده و سپس شیر جدید را نصب کرده و ببندید. شیر را به اندازه کافی محکم و سفت بسته و تانک را پر کنید سپس می‌توانید برق آبگرمکن یا گاز ورودی آن را وصل کنید.

شیر تخلیه فشار دما

ytht

اگر آبگرمکن نشت دارد، شیر تخلیه فشار دما را نیز بررسی کنید. همه آبگرمکن ها به شیر تخلیه فشار دما مجهز هستند که معمولاً در کنار آبگرمکن قرار دارد. این شیر یک وسیله مطمئن برای پیشگیری از ترکیدن تانک در زمان بالا رفتن دما یا افزایش فشار است. شیر تخلیه غالباً پلاستیکی یا مسی بوده و به لوله‌های مسی که برای خروج مطمئن و تخلیه مستقیم از سمت پایین تعبیه شده‌اند متصل است.

اگر نشتی از فیتینگ‌های تانک یا مخزن باشد، شما باید شیر قدیمی را باز کرده، رزوه‌های آن را تمیز کرده و دوباره آن را وصل کنید اما بهتر است که آن را با یک شیر جدید تعویض کنید. اگر نشت از شیر خروجی است، این شیر باید تعویض شود. برای تعویض شیر، ابتدا باید برق ورودی ابگرمکن برقی یا گاز ورودی آبگرمکن گازی را خاموش کرده یا ببندید. ورودی آب سرد را بسته و یک شلنگ به شیر تخلیه متصل کنید که یک سر آن نیز در فاضلاب کف ساختمان قرار داده شده است. شیر تخلیه و شیر آب گرم را باز کرده تا هوای داخل مخزن در هنگام تخلیه آن خارج شود. زمانی که مخزن تا زیر شیر تخلیه فشار دما تخلیه شد می‌توانید شیر را با استفاده از یک آچار فرانسه تعویض کنید.

رزوه‌های بدنه تانک را تمیز کرده و برای بستن شیر جدید از نوار تفلون استفاده کرده و سپس شیر را نصب کنید. شیر را در هنگام نصب به اندازه کافی سفت کنید و سپس لوله‌ها را به آن وصل کنید. مخزن را قبل از باز کردن شیر ورودی گاز یا روشن کردن ابگرمکن از آب پر کنید.

واشر المنت

اگر آبگرمکن برقی شما از کف یا پوشش داخلی آن نشتی دارد باید واشر المنت آبگرمکن را بررسی کنید. آبگرمکن های برقی معمولاً دو المنت دارند که به مخزن نصب شده است. این واشرها پشت کاورهای دسترسی در کنار آبگرمکن قرار دارند. ابتدا باید برق آبگرمکن را قطع کرده و سپس پیچ‌های نگهدارنده کاورها را باز کنید عایق‌بندی لوله‌ها را کنار زده و علائم نشتی را بررسی کنید. اگر نشتی از المنت باشد باید واشر آن را عوض کنید. البته باید ابتدا مخزن را خالی کنید. شیر ورودی آب سرد را بسته و یک شلنگ که سر دیگر آن در فاضلاب کف ساختمان قرار دارد به آن وصل کنید. شیر تخلیه و شیر آب گرم را باز کنید تا هوای داخل مخزن نیز از آن خارج شود. مخزن باید تا مدخل المنت خالی شود. از سوکت یا آچار المنت با سایز مناسب استفاده کرده و المنت قدیمی را باز کنید. واشر آسیب‌دیده را برداشته و سطح زیر آن را و سطح المنت را تمیز کرده و واشر جدید و المنت را دوباره نصب کنید. المنت را به اندازه کافی سفت کرده و سپس سیم‌ها را به ترمینال‌ها وصل کنید. شیر تخلیه را محکم ببندید، شیر ورودی را باز کرده و اجازه دهید که مخزن به طور کامل پر شود. قبل از بستن دوباره کاورها و روشن کردن آبگرمکن دوباره آبگرمکن را برای وجود نشتی‌های احتمالی مورد بررسی قرار دهید.

در این مقاله به بررسی نحوه تعمیر سوراخ مخزن آبگرمکن پرداختیم. امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

آخرین دیدگاه و 16 دیدگاه دیگر نیاز به تایید دارند.
11 پاسخ
  1. روزبه
    روزبه گفته:

    سلام. کف ماشین ظرفشویی ما به علت خوردگی سوراخ شده. چند بار از چسبهای مختلف استفاده کردم اما به علت رطوبت و حرارت بالا چسبها ور آمدند. آیا از این خمیر میشود برای این کار استفاده کرد؟

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید