آشنایی با خمیر اپوکسی دکتر پایپ، کاربردها و قیمت

خمیر اپوکسی دکتر پایپ

گاهی شما به علت خرابی در یک لوله یا نشتی و یا مشکلات دیگر نیاز به تعمیرات پیدا میکنید. اما همیشه نمیتوان برای تعمیرات خانگی به مسئول تاسیسات ساختمان یا تعمیرکار حرفه ای اتکا کرد. اگر نام خمیر اپوکسی به گوش شما رسیده باشد میدانید که این خمیر میتواند یک راه حل مفید برای تعمیر در چنین شرایطی باشد. اما اپوکسی پاتی چیست؟ این خمیر چگونه کار میکند؟ و مهم تر از همه آیا این خمیر میتواند خرابی و در لوله ها و وسایل فلزی را به طور دائمی اصلاح کند؟

عیب و نقص‌های دیوار نازک در اثر عوامل فرسوده کننده داخلی یا خارجی، خوردگی لوله، ضربه، ساییدگی یا آسیب مکانیکی از جمله مشکلات شایع ساختمانی در نظر گرفته می‌شوند که لوله‌ها، مخازن، جداره‌های موتور، پدهای پوششی و سایر تجهیزات را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر این مشکلات بموقع رفع نگردند، ممکن است استحکام تجهیزات خدشه‌دار شود و احتمال بروز خطرات محیطی و ایمنی بیشتر خواهد شد. به منظور کاهش از کار افتادگی تجهیزات، لازم است مقاومت تجهیزات تضعیف شده به سرعت به حالت عادی بازگردد.

خمیر اپوکسی

خمیرهای اپوکسی موادی هستند که برای رفع نشتی لوله‌ها و مخازن صنعتی کاربرد فراوانی دارند. این خمیرها در انواع گوناگونی استفاده می‌شوند که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

خمیر اپوکسی ماده‌ای است که جاری نمی‌شود و معمولا برای رفع نشتی لوله‌ها کاربرد دارد به این دلیل که جاری نمی‌شود و به‌راحتی می‌توان خمیر را روی لوله یا مخزن چسباند و نگران کنده شدن آن از سطح مورد نظر نبود. از این خمیر برای تعمیر نشتی روی سطوح مختلف فلزی، پلاستیکی داغ یا سرد استفاده می‌شود.
 خمیر اپوکسی

درباره خمیر اپوکسی دکتر پایپ

اگر نیاز به رفع نشتی سریع لوله دارید، می توانید از خمیر اپوکسی دکتر پایپ استفاده کنید. این روشی فوق العاده برای تعمیر لوله ها و اتصالات به جای برش لوله نشت کننده و نصب یک اتصال جدید است و تقریبا هر کسی با هر تجربه فنی میتواند از این محصول برای رفع نشتی استفاده کنید.

خمیر اپوکسی محصولی در بسته بندی استوانه ای شکل است که از ترکیب دو نوع ماده داخل بسته بندی بدست میآید. در واقع در هر بسته یک ماده سخت کننده توسط لایه ای از اپوکسی پوشانده شده است. علت این که این ماده به این صورت طراحی شده و به فروش میرسد این است که ماده سخت کننده در مجاورت هوا سفت و  خراب میشود پس به این وسیله با پوشش آن توسط خمیر از آن محافظت شده است. این کار برای بالا بردن عمر نگه داری محصول در انبار بوده است.

خمیر اپوکسی دکتر پایپ هیچ محدودیتی در نوع لوله و مخزن ندارد و بر روی انواع لوله های فولادی، استیل، pvc، چدنی و… کاربرد دارد. این محصول ساخت مشترک آمریکا و کره جنوبی است و شرکت MEPA نماینده انحصاری این محصول در کشور ایران است.

تعمیر نشتی لوله با خمیر اپوکسی

رفع نشتی لوله با خمیر اپوکسی

رفع نشتی لوله

نحوه رفع نشتی لوله و مخازن با خمیر اپوکسی دکتر پایپ

خمیر اپوکسی روش کاربرد ساده ای دارد. تنها کافی است مقداری که مورد نیازتان است را جدا کنید و برای ترکیب شدن دو ماده درون آن خمیر را به خوبی مالش دهید تا جایی که بافت آن کاملا یکدست و نرم شود. سپس با قرار دادن خمیر روی محل شکستگی یا نشتی و فیکس کردن آن با کمی فشار میتوانید لوله یا مخزن مورد نظر را به خوبی تعمیر و بازیابی کنید. حدوداً پنج دقیقه برای اینکه خمیر به خوبی خود را بگیرد و سفت شود زمان لازم است و پس از آن محل شکستگی به خوبی پوشیده میشود.

مرحله ۱

نقطه دقیق نشتی را پیدا کنید. اگر یک نشت آب آهسته باشد، منطقه را خشک کنید و یک حوله کاغذی را در منطقه مشکوک قرار دهید. حوله کاغذ را برداشته و آن را برای یک نقطه مرطوب دیگر بررسی کنید. این روش را، تا زمانی که تمام نشت ها پیدا شوند، ادامه دهید.

مرحله ۲

بستن منبع اصلی جریان(کنتور آب). سپس با باز گذاشتن نزدیکترین شیر آّب به ناحیه نشتی، مطمئن شوید که لوله کاملا خالی از فشار آب یا سیال است.

مرحله ۳

با یک سمباده نسبتا زبر محل نشتی را بسابید. لوله ها باید تمیز، خشک و عاری از تمام باقی مانده های براده سمباده باشد.

مرحله ۴

بخشی از خمیر اپوکسی را به اندازه ای که لازم است برش دهید. خمیر را با انگشتان خود ورز دهید تا کاملا مخلوط شود. پس از ترکیب شدن کامل، رنگ آن به خاکستری تغییر میکند.

مرحله ۵

خمیر را بر روی لوله فشار دهید. ناحیه نشتی لوله را به طور کامل پوشانده و حداقل یک اینچ را در هر طرف نشت بگذارید. اگر نشت در اتصالات باشد، کل اتصال را با این ماده پوشش دهید.

مرحله ۶

سعی کنید خمیر اپوکسی در مدت زمانی ۳ دقیقه از زمانی که آن را مخلوط می کنید، استفاده کنید. این نکته مهمی است. چون خیلی زود سخت میشود. فقط آنچه را که می توانید در ۳ دقیقه در یک زمان استفاده کنید ترکیب کنید.

مرحله۷

بعد از یک ساعت، میتوانید جریان را وارد مدار نمایید. این ماده بعد از ۱۰ دقیقه سخت می شود، اما به طور کامل یک ساعت طول می کشد.

نکات:
1- برای استفاده از خمیر اپوکسی، ناحیه نشتی کاملا باید خشک باشد.
2- برای رفع نشتی لوله با فشار کمتر از 3 بار از خمیر اپوکسی و برای فشار بالاتر از 3 بار از ترکیب خمیر و نوار فایبرگلاس دکتر پایپ استفاده میشود.



نحوه استفاده از خمیر اپوکسی برای تعمیر لوله یا مخزن

نکته:در ویدیوی زیر فقط یک دقیقه اول مربوط به طرز استفاده از خمیر اپوکسی دکتر پایپ است و ادامه ویدیو مربوط به نوار فایبر گلاس دکتر پایپ است.

قیمت خمیر اپوکسی دکتر پایپ: 140 هزار تومان

قابل استفاده برای حداقل 5 نشتی

قابل نگهداری به مدت 2 سال

کاربردهای دیگر

  • تعمیر همیشگی هر نوع فلز شکسته یا رو به زوال ( بسته به خرابی یا زوال )
  • اتصال به فلز
  • برای انواع تعمیرات استفاده می‌شود : ماشین آلات فلزی ، ابزار ، لوله ، قطعات خودرو ، تجهیزات مراقبت از چمن.
  • دو قطعه که معمولا با هم متناسب نیستند را فیکس کردن.
  • آب بندی کردن فلزات مختلف به نحوی که در برابر رطوبت و الکتریسیته مقاومت داشته باشند.
  • پر کردن شکاف‌ها در وسایل فلزی که باید به طور دائم پر شوند، در این صورت می‌توانند به بخش ساختاری تبدیل شوند.

مخصوص فلز صنعتی (شبه فولاد)

این خمیر اپوکسی در تعمیر نشتی لوله فولادی کاربرد دارد. این محصول ترکیبی فاقد حلال و خالص از نظر شیمیایی به حساب می‌آید و جهت تعمیر، پر کردن یا تقویت تمامی سطوح فلزی استفاده می‌شود. امکان سوراخ کردن، وصل کردن و با سمباده صاف کردن آنها هم وجود دارد. خمیر اپوکسی برای درزبندی رویه‌ها، لوله‌ها، مخازن، بدنه تانکرها و دریچه‌های ترک خورده کاربرد دارد. از نظر ویژگی‌های چسبندگی و سختی با فولاد برابری می‌کند. ساخت قالب‌های فلزی، افزودن لایه جدید به آب بندهای پوسیده و پر کردن نواحی خلاء از دیگر کاربردهای این خمیر است. و گزینه‌ای عالی برای مستحکم نگه داشتن وسایل لوله‌کشی، مرمت حفره‌های ایجاد شده در جداره لوله‌های صنعتی فلزی در نظر گرفته می‌شود. با افزودن خمیر اپوکسی امکان رنگ زدن، سوراخ کردن و سمباده زدن فلز صنعتی هم فراهم می‌شود. مقاومت فشاری برابر با 9725 psi به تایید رسیده و از نظر مقاومت در برابر مواد شیمیایی گزینه‌ای ایده‌ال محسوب می‌گردد.

مخصوص تعمیر مخزن

خمیر اپوکسی گزینه‌ای ایده‌ال جهت تعمیر جوشکاری‌ها، اتصالات جوشی، حدیده کاری‌های لوله، ترک خوردگی، سوراخ‌ها و مرمت سطح داخل و خارجی مخازن گوناگون ناشی از آسیب به حساب می‌آید. پلیمرهای غنی از رزین فلزی و تخصصی در راستای نوسازی و مرمت نشتی مخازن فلزی یا حتی پروژه‌های لوله‌کشی عظیم به کار گرفته می‌شوند و گزینه‌ای ایده‌ال جهت مرمت جداره‌های نازک و پوشیده مخازن و تانکرهای حمل محسوب می‌گردند. خمیر اپوکسی از قابلیت چسبندگی مناسب با فولاد ضد زنگ، فولاد کربن، آلومینیوم و بتن برخوردار است. حتی می‌توان از آن در یک زاویه پوشش 9 cm بدون افت زاویه بر روس سطوح عمودی یا بالاسری استفاده کرد مواد از قبل اندازه گیری شده و آماده مخلوط کردن هستند. این خمیر اپوکسی از میزان مقاومت شیمیایی عالی در برابر اسیدها، مواد سوزآور و حلال برخوردار است. مقاومت حرارتی تا 365 درجه فارنهایت از دیگر ویژگی‌های آن است.

بندآورنده نفت، روغن و گاز

این خمیر یک نوآوری منحصر بفرد قلمداد می‌شود و برای درزبندی نشتی‌های روغنی و نفتی کم فشار نیز مناسب است. روغن گیر از ویژگی تجدیدپذیری برخوردار است و کاربرد آن به عنوان یک محصول پیشگیری کننده از نشتی نفت و روغن کاملا بی‌خطر است. نحوه استفاده کردن از این محصول آسان است و با مقدار کمی از آن می‌توانید نشتی روغن مخازن و لوله‌ها را کاملا برطرف کنید. این محصول به‌راحتی در کیت مخصوص بسته بندی می‌شود.

مرتبط: فروش خمیر اپوکسی، ساخت خمیر اپوکسی،خمیر اپوکسی قیمت، خرید خمیر تعمیراتی اپوکسی