دستگاه نشت یاب لوله گاز و قیمت

,

روش‌های زیر را می‌توان برای شناسایی نشتی گاز با استفاده از برخی ابزارآلات به کار گرفت:

  • نشت یاب گاز زیرسطحی (شامل روش bar hole)
  • تست افت فشار
  • نشت یاب اولتراسوند

دیگر روش‌های نشت یابی در صورت نیاز و همراه با روش‌هایی که از نظر اعتبار با روش‌های بالا برابر باشند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چسب نشت گیر دکتر پایپ DR.PIPE نماینده‌ی انحصاری از شرکت BL-TECH کشور کره جنوبی می‌باشد و محصولات این شرکت دارای استاندارد KCW کره جنوبی و ASTM امریکا می‌باشد و در راستای تعمیر و رفع نشتی لوله‌ها بدون نیاز به تعویض کاربرد دارد. این محصول قادر به تعمیر انواع لوله‌های گاز و آب و فاضلاب است. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید این محصول می‌توانید با [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید [shortcode-variables slug=”telegram”]

نشت یابی گاز با وسایل مخصوص


روش نشت یابی زیرسطحی گاز

nashgazz

در این روش، جو زیرسطح با استفاده از حسگر گازهای قابل ‌احتراق و دیگر دستگاه‌هایی که می‌توانند 10 درصد از حداقل غلظت قابل‌انفجار (LEL) را تشخیص دهند نمونه‌برداری می‌شود.

نحوه‌ی نشت یابی

محل تجهیزات گازرسانی و فاصله‌ی آن با ساختمان‌های اطراف باید برای تعیین فاصله بین نقاط نمونه‌برداری در نظر گرفته شود. فاصله‌ی بین نقاط نمونه‌برداری بر روی یک لوله‌ی انتقال گاز، به نوع خاک و شرایط سطح بستگی داشته و هیچ‌گاه نباید بیش از 6 متر فاصله داشته باشند. زمانی که لوله به طول 6 متر یا کمتر از زیر سنگفرش یا آسفالت عبور می‌کند، نقاط نمونه‌برداری در محل شروع و پایان سنگفرش قرار داده می‌شوند. زمانی که طول لوله‌ی قرار گرفته در زیر سنگفرش بیش از 6 متر باشد، نقاط نمونه‌برداری همچنان در فاصله‌ی 6 متری یا کمتر قرار داده می‌شوند. همچنین در مواردی که سنگفرش یا آسفالت ضخیم، باید نقاطی برای نمونه‌برداری در نظر گرفته شوند که معمولاً در محل‌هایی با ضخامت کمتر سنگفرش قرار داده می‌شوند. الگوی نمونه‌برداری باید به نقاطی که پتانسیل بیشتری برای نشتی دارند توجه کند مانند اتصالات لوله‌ها در دیوارهای ساختمان و یا محل ورود گاز به سیستم لوله کشی ساختمان. تمامی نقاط باز نزدیک به تجهیزات گازرسانی باید مورد آزمایش قرار بگیرند. در زمان تست نقاط باز برای گاز، باید در بالا و پایین ساختمان دقت ویژه‌ای به کار گرفته شود. در زمان تست فضاهای بسته‌ی بزرگ مانند زیرزمین، کف این فضاها و به‌خصوص راه‌آب‌های تعبیه شده باید به دقت تست شوند چرا که گاز ممکن است به‌طور موقت در چنین فضاهایی به‌صورت ایستاده جمع شود. از آنجایی‌که گاز در حال حرکت ممکن است در محل ورود لوله کشی به آن وارد نشود، تست‌های نشت یابی محیطی از دیوارها و کف ساختمان توصیه می‌شود. در زمان انجام این آزمایشات، تمامی دستگاه‌های میله‌ای (Bar hole) باید تا عمق لوله پایین رفته تا بتوانند نتایج قابل اعتماد و دقیق‌تری حاصل کنند. برای این کار ممکن است لازم باشد تا مصالح پوششی مانند سنگفرش، آسفالت، بتن و غیره سوراخ شوند. عمق موردنیاز برای bar hole نیز به شرایط خاک، عمق و فشار لوله‌ی گاز و نوع دستگاه مورد استفاده بستگی خواهد داشت. نتایج به دست آمده در تست‌ها، باید از بخش انتهایی میله گرفته شده باشند. دستگاه استفاده شده برای تست باید مجهز به وسیله‌ای برای نشت یابی مایعات به محیط نیز باشد. در زمان انجام تست، فرد مسئول باید از بیشترین حساسیت دستگاه استفاده کرده و به دنبال کوچک‌ترین مقادیر گاز قابل اشتعال بگردد. در صورت پیدا شدن نشتی، باید تحقیقات بیشتری برای پیدا کردن منبع آن انجام شوند.

به‌کارگیری تجهیزات

این روش نشت یابی برای تجهیزات دفن شده در زیر خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تصمیم‌گیری در مورد زمانی که فاصله‌ی بین نقاط نمونه‌برداری نامناسب است لازم است تا قضاوت به‌جا انجام شود. در صورت وجود این موارد، باید نقاط نمونه‌برداری دیگری اضافه شوند. فضاهای باز (مانند سوراخ‌های تأسیساتی، صندوقچه‌ها و جعبه‌ی شیرفلکه) باید مورد آزمایش قرار بگیرند. با این‌ حال نباید این نقاط را به ‌عنوان تنها نقاط حائز اهمیت برای انجام تست نشت یابی در نظر گرفت.

آزمایش افت فشار

nashgazz1

تستی که به‌ منظور تشخیص افت فشار در یک شبکه‌ی ایزوله در اثر نشتی طراحی شده است. این تجهیزات، فشار گاز درون شبکه‌ی لوله کشی یک ساختمان را بررسی می‌کنند و بخش مهمی از تست‌های نشت یابی می‌باشند.

نحوه‌ی انجام تست

تجهیزاتی که برای آزمایش افت فشار در نظر گرفته می‌شوند در ابتدا باید ایزوله شده و سپس تحت آزمایش قرار بگیرند. موارد زیر در تعیین متغیرهای تست باید در نظر گرفته شوند:

  • فشار مورد آزمایش: آزمایشی که بر روی تجهیزات گازرسانی و با منظور نشت یابی انجام می‌شود، باید حداقل در فشاری معادل با فشار عملیاتی تجهیزات انجام شود.
  • مدت‌زمان تست: مدت‌ زمان انجام آزمایش باید به اندازه‌ی کافی باشد تا بتواند نشتی موجود را تشخیص دهد. موارد زیر باید در تعیین مدت‌زمان آزمایش در نظر گرفته شوند:
    • حجم تحت آزمایش
    • مدت ‌زمان مورد نیاز برای محیط آزمایش تا به دمای ثابت برسد.
    • حساسیت ابزارهای مورد استفاده برای انجام آزمایش

به‌کارگیری تجهیزات

تست افت فشار تنها برای تشخیص کاهش فشار سیستم در اثر وجود نشتی در یک بخش ایزوله‌ی لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً این نوع آزمایش نمی‌تواند موقعیت نشتی را مشخص کند. بنابراین تجهیزاتی که با استفاده از این روش نشت یابی می‌کنند باید با استفاده از یک روش تشخیص دیگر موقعیت نشتی را مشخص کرده و به آن رسیدگی کنند.

تست نشت یابی فراصوت (اولتراسوند)

nashgazz2

این تست برای نشت یابی در شبکه‌های گاز رسانی روی سطح زمین طراحی شده و می‌تواند امواج فراصوت تولید شده توسط گازی که به بیرون نشت می‌کند را تشخیص دهد. دستگاه‌های مورد استفاده باید متناسب با فشار گاز درون لوله‌ها انتخاب شود.

نحوه‌ی انجام تست

برای تست نشت یابی گاز در یک شبکه‌ی لوله کشی با استفاده از این روش، موارد زیر باید در نظر گرفته شوند.

  • فشار خط انتقال گاز: با افزایش فشار گاز در لوله، سطح انرژی امواج فراصوت تولید شده در اثر نشتی نیز بیشتر می‌شود.
  • موقعیت تجهیزات انتقال گاز: اشیای اطراف تجهیزات انتقال گاز مورد آزمایش می‌توانند بر روی انرژی فراصوت تولید شده اثر گذاشته و یا آن را تضعیف کنند که این مشکل، تشخیص و پیدا کردن موقعیت نشتی را دشوار می‌سازد.
  • تعداد نشتی‌ها: تعداد زیاد نشتی‌ها در یک منطقه می‌تواند سطح امواج فراصوت را بالا برده و توانایی تشخیصی این روش نشت یابی را کاهش دهد.
  • نوع تجهیزات گاز رسانی: تجهیزات پنوماتیک و تجهیزاتی که با گاز کار می‌کنند امواج فراصوت تولید خواهند کرد. موقعیت و سطح عملکرد این تجهیزات باید مشخص شده و سطح امواج فراصوت تولید شده توسط آن‌ها برای انجام آزمایش در نظر گرفته شود. افرادی که این تست را انجام می‌دهند باید کل منطقه را اسکن کنند تا هر گونه بازتاب امواج مشخص شود. امواج فراصوت مشخص شده که به دلیل نشتی تولید شده‌اند باید برای تأیید توسط دیگر روش‌های نشت یابی مورد آزمایش قرار بگیرند.

به‌کارگیری تجهیزات

روش نشت یابی با فراصوت برای لوله‌های روی سطح زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این‌ حال در صورتی‌که مقدار امواج فراصوت تولید شده در محیط توسط دیگر تجهیزات بیش‌ از حد بالا باشد لازم است تا برای نشت یابی از روش‌های دیگری استفاده شود.

هزینه


قیمت دستگاه نشت یاب لوله گاز بستگی به میزان پیچیدگی دستگاه و تکنولوژی به کار رفته در آن دارد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید