تشخیص و رفع نم و رطوبت دیوار بدون تخریب

دیوارهای زرد، سطوح کپک زده و مرطوب تاثیرات ناخوشایند عامل رطوبت هستند. این رطوبت خود را روی دیوارهای خانه‌های قدیمی، اتاق‌های خانه‌هایی که کمتر در معرض نور خورشید هستند یا نگهداری کمی از آنها می‌شود، آشکار می‌کند.

دلیل اینکه دیوارها در اثر آب آسیب می‌بینند برای هر ساختمانی متفاوت است. برای برخی، ممکن است به علت لوله‌کشی معیوب، سیستم لوله‌کشی ناکارآمد، شکستگی اتصالات، شکستگی دریچه‌ها یا حتی خراب بودن وسایل حمام باشد. برای برخی دیگر نیز علت نم و رطوبت دیوارها می‌تواند عوامل خارجی مانند آب و هوای نامساعد، باران سیل آسا یا سیل باشد.

هنگامی که نم زدگی دیوار به دلیل نشتی لوله‌ها باشد، تعویض لوله‌ها می تواند وقت گیر، هزینه بر و در مواردی بسیار پیچیده باشد. روش ساده دکتر پایپ به شما کمک می‌کند به سادگی و در عرض چند دقیقه نشتی لوله ها را رفع کنید.

چسب نشت گیر دکتر پایپ DR.PIPE نماینده‌ی انحصاری از شرکت BL-TECH کشور کره جنوبی می‌‌باشد و تحت استاندارد ASTM کشور آمریکا می‌باشد. این محصول برای تعمیر و رفع نشتی لوله‌ها بدون نیاز به تعویض استفاده می‌شود.

ویژگی‌های دکتر پایپ:

محصول دکتر پایپ شامل یک نوار فایبر گلاس اشباع شده با رزین پلی اورتان هالوکربن صنعتی تشکیل شده و قابلیت استفاده برای انواع متریال‌های لوله می‌باشد در نهایت نشتی لوله را کاملا متوقف می‌کند. پکیج دکتر پایپ، در نوع خانگی، صنعتی و ضدخوردگی تولید می‌شود.

مزایای استفاده از دکتر پایپ:

زیر نمک یا آب شیرین کار کنید.
مقاوم در برابر  حرارت تا 218 سانتی گراد
زمان اجرا 30 دقیقه
تحمل فشار سیال حداکتر تا 50bar
به ابزار خاصی نیار ندارد.

یک راه حل آسان و سریع برای تعمیر لوله‌ها با هر سایزی است. دکتر پایپ به شما کمک می‌کند که در زمان و هزینه با ارزش خود صرفه‌جویی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید این محصول می‌توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره همراه: 09190884640

رفع نشتی

دلایل نم و رطوبت دیوار و سقف

 1- نم و رطوبت ناشی از نشت و ترکیدگی لوله های آب

امکان دارد در آپارتمان شما یا واحدهای همسایگان شما ترکیدگی لوله اتفاق افتاده باشد و این امر علت ایجاد رطوبت در منزل شما شده باشد. اگر به دلیل نشت آب این اتفاق افتاده باشد به شدت نگران کننده است چون یکی از مهمترین و شایع ترین علت های تخریب ساختمان ها همین نشتی لوله آب است، ترکیدگی لوله و نشت آب را واقعا جدی بگیرید در برخی موارد پیش آمده که نشت آب بسیار جزئی در ساختمان بوده ولی به مرور زمان به صورت رطوبت و نم جذب دیوارها و همچنین شالوده ساختمان شده و اگر باعث تخریب ساختمان نشود حتما به گچ دیوارها و سقف ساختمان صدمه زده و در مواردی باعث ایجاد بوی نم و رطوبت در کل منزل خواهد شد.

برای تعمیر لوله ی آسیب دیده میتوانید نسبت به تعویض لوله اقدام نمایید یا اینکه با تهیه بانداژ فایبرگلاس دکتر پایپ خودتان اقدام به رفع نشتی دائمی لوله نمایید.

2-نم و رطوبت عایق کاری نادرست ایزوگام یا قیرگونی سقف و دیوارها

همانطور که گفتیم یکی دیگر از علل شایع نم و رطوبت در ساختمان میتواند عیب در قیرگونی و عایق بندی ها در قسمتهای مختلف ساختمان باشد. در برخی موارد علت رطوبت و نم سقف ساختمان مربوط به عایق کاری نا مناسب میباشد. بسیاری از دوستان و همکاران تشخیص میدهند که ایزوگام و عایق آشپزخانه، توالت، حمام یا سقف ساختمان سوراخ و یا دچار مشکل دیگری شده و باعث ایجاد رطوبت و نم می‌شود که این حدس در موارد زیادی درست است و وجود چنین مشکلی سبب به وجود آمدن رطوبت در سقف یا دیوارها شده است. اما عدم تشخیص دقیق علت و محل عامل ایجاد کننده ی رطوبت سبب تخریب بی مورد محل هایی از بنا می شود که در آخر نه تنها منجر به رفع مشکل نمی شوند بلکه وقت و هزینه ی اضافه به ساکنین تحمیل می کنند .

3- وجود مشکل در تاسیسات لوله کشی ساختمان و لوله کشی نامناسب و یا لوله کشی فرسوده

در موارد بسیار چشمگیری نقص در تاسیسات لوله کشی و زیربنایی ساختمان باعث ایجاد رطوبت و نم بوده است. در اصل بیشتر این مشکلات ناشی از اشکال در سیستم فاضلاب ساختمان میباشد که چندین دسته تقسیم میوند از جمله :

  • نقص در سیفون تخلیه فاضلاب ماشین ظرف شویی و ماشین لباسشویی
  • نقص در سیستم تخلیه فاضلاب سرویس بهداشتی (توالت) یا حمام و وان
  • نقص در کارگذاشتن روشویی
  • نقص در سیستم تخلیه فاضلاب وان حمام
  • نقص در سینک ظرفشویی
  • نقص و عدم اجرای صحیح کفشور ها در قسمت های مختلف ساختمان
  • نقص در سیستم تخلیه توالت و اشکالات مختلف دیگر که ممکن است در هر قسمتی از تاسیسات ساختمان به وجود آمده باشد. با پیدا کردن مشکل می‌توان اقدام به رفع نم نمود.توجه : رفع نم و رطوبت ساختمان باید پس از رفع نشتی لوله باشد.

4- شیب بندی نادرست و جمع شدن آب در پشت بام

در برخی موارد هیچ نوع نشتی در ساختمان وجود ندارد و علت نم و رطوبت ناشی از نفوذ آب باران به لایه های زیرین ایزوگام و یا پوشش های دیگر سقف و شیروانی میباشددر این موارد یا به علت عایقکاری نامناسب و یا به علت پدید آمدن سوراخ در سقف، پس از بارش باران، آب و نم به لایه های داخل ساختمان نفوذ می‌کند. لازم به ذکر است در این موارد با بررسی دقیق و یافتن محل رخنه آب باران به عایق بندی سقف و دیوار ها می‌توان مشکل را حل کرده و نم و رطوبت ساختمان را رفع نم نمود.

5- بندکشی ناقص سرویس های بهداشتی و حمام

یکی از عواملی که باعث نم و رطوبت دیوارها میشود، بندکشی ناقص کاشی های آشپزخانه و سرویس های بهداشتی است. ممکن است به مرور زمان بندکشی ها شسته شده و یا اینکه در ابتدا نیز اجرای بندکشی اشتباه بوده باشد. شما میتوانید از محصولات بندکشی که در ابزار فروشی ها موجود هستند و خودتان با تهیه دوغاب سیمان سفید و چسب آب بندی مانند sa12، z90 و … نسبت به اصلاح بندکشی درزِ کاشی ها اقدام نمایید.

نحوه شناسایی رطوبت روی دیوارها


اولین نشانه‌ی محسوس وجود رطوبت در دیوارها پیدایش لکه‌ها یا رگه‌های نم روی دیوار است. بسیاری از این لکه‌های تیره می‌توانند از رنگ قهوه‌ای تا زرد تیره متغیر باشند که اغلب نشان دهنده‌ی وجود نم هستند. علائم دیگر دیوار آسیب دیده در اثر رطوبت می‌توانند شامل جدا شدن لایه‌های رنگ، تغییر رنگ، فاسد شدن، ترک خوردن و آویزان شدن نوارهای دیوار خشک باشند. این لکه‌های رطوبت می‌توانند ناشی از وجود مصالحی در دیوار خشک و آبشویی گچ به سطح باشد. در صورت عدم کنترل آن، لکه‌های بد منظر بوی ناخوشایندی نیز ایجاد خواهند کرد.

حل مشکل


اولین مرحله در کنترل و اصلاح رطوبت در دیوارها بررسی بصری تمام دیوارها به منظور ارزیابی مقدار دقیق آسیب ناشی از آب می‌باشد. از آنجایی که میزان قابل قبول رطوبت بسته به نوع مصالح دیوار متغیر است، استفاده از یک رطوبت سنج دیوار می‌تواند کمک کند. اگر خود شما با روش های دیگری موفق به پیدا کردن محل تجمیع رطوبت شده اید استفاده از این دستگاه ضرورتی ندارد. این وسیله به منظور انجام بازرسی کامل‌تر از میزان رطوبت و تعیین گستردگی آسیب طراحی شده است.

مرحله بعدی شامل تعیین علت آسیب ناشی از آب و شروع تعمیرات مناسب است بطوری که آسیب به سایر نواحی انتقال پیدا نکند. از آنجایی که مصالح ساختمانی سطوح مختلفی از رطوبت را جذب می‌کنند، مقدار رطوبت دیوار که توسط رطوبت‌سنج مشخص شده است می‌تواند به تعیین میزان اشباع در دیوارها کمک کند. هرچند شناسایی دلیل رطوبت قبل از تلاش برای انجام تعمیرات ضروری است.

انواع رطوبت در دیوارها


لکه‌های رطوبت در پایین دیوارها

هنگامی که شواهدی از وجود رطوبت بصورت حباب‌های رنگ، لکه‌های رطوبت، رسوبات پودری، یا ریختن گچ‌ها در سطوح نزدیک به زمین دیوار مشاهده شود، علت آن اغلب افزایش میزان رطوبت است. این وضعیت بطور کلی در دیوارهای بنایی به علت عدم وجود یا خراب شدن بخش‌های ضد رطوبت ظاهر می‌شود. سایر عوامل موثر ممکن است اختلال در تهویه زیر کف یا زهکشی ضعیف باشند.

برای اصلاح این مشکل توصیه می‌شود که زهکشی محل برای اطمینان از اینکه شیب زمین اطراف به طرف بیرون از ساختمان است اصلاح شود. همچنین مطمئن شدن از اینکه فضای کافی در زیر کف ساختمان وجود دارد تا از شکل‌گیری رطوبت در خاک زیر آن جلوگیری شود و بتواند از دریچه‌های دیوار در زیر کف خارج شود، مهم است.

مشکل جمع شدگی رطوبت

namrootab1

این نوع مشکلات مربوط به رطوبت زمانی رخ می‌دهند که هوای مملو از رطوبت در داخل ساختمان جمع می‌شود. دلیل اصلی آن تهویه ضعیف و درزگیری بیش از حد ساختمان است. برای تعیین اینکه آیا میعان مشکلی ایجاد کرده است، سطح بیرونی دیوار آسیب دیده را با یک بخاری فن خشک کنید و سپس این ناحیه را محکم با مقداری فویل آشپزخانه نوار بکشید. اگر سطح فویل بعد از ۲۴ ساعت مجدداً مرطوب شد، در این صورت مشکل می‌تواند میعان باشد.

برای حل این مشکل، دریچه‌ها یا فن‌ها را در نواحی مستعد تجمع رطوبت مانند آشپزخانه،‌ حمام و توالت تنظیم کنید تا هوای مرطوب قبل از اینکه تبدیل به مشکلی در داخل خانه شود بیرون برود. همچنین از استفاده از دستگاه تولید کننده رطوبت اجتناب کنید تا این مشکل به حداقل برسد.

لکه‌های رطوبت در تمام سطح دیوار

لکه‌های نم در تمام سطح دیوارها اغلب در نتیجه‌ی نفوذ رطوبت رخ می‌دهد که در اثر آن رطوبت از بیرون از طریق ترک‌ها و فضاهای دیگر به داخل دیوار آجری نفوذ پیدا می‌کند. این رطوبت اغلب ممکن است در اطراف درب‌ها و پنجره‌ها مشاهده شود و می‌تواند ناشی از ورود آب باران از طریق فضاهای اطراف چارچوب‌ها باشد. لکه‌های رطوبت در زیر یک بازشدگی می‌توانند به علت عدم وجود یک شیار در طاقچه‌ی بیرونی باشند در حالی که سایر این لکه‌ها ممکن است در اثر نقص در آجرکاری ایجاد شوند.

برای جلوگیری از این مشکل از دیوارهای خارجی و رنگ روی آنها نگهداری کنید و هر گونه فضای خالی در اطراف چارچوب درب‌ها و پنجره‌ها را درزبندی کنید تا یک مانع محکم در برابر رطوبت ایجاد شود. تمیز کردن یا اصلاح شیارهای زیر طاقچه پنجره‌ها نیز می‌تواند به حداقل رساندن این مشکل کمک کند.

مشکلات در سقف خانه

namrootab3

هنگامی که رطوبت از بالا به دیوار نفود می‌کند، نقص در ساختار سقف از جمله افتادن یا آسیب دیدن کاشی‌ها، فلاشینگ ضعیف یا ترک خوردن ناودانی‌ها و لوله‌های زهکشی می‌توانند علت آن باشند. از آنجایی که این نواحی همگی در بیرون سازه واقع شده‌اند، یافتن و تعمیر آنها دشوار نمی‌باشد. لکه‌های رطوبت که در اثر نشتی رخ می‌دهند نیز می‌توانند ناشی از لوله‌ کشی معیوب در دیوارها یا حتی درزبندی نامناسب حمام باشند.

تشخیص نم و رطوبت با دستگاه، دستگاه تشخیص نم ساختمان، رفع نم و رطوبت با دستگاه، رفع نم با تکنولوژی نانو، رفع نم دیوار بدون تخریب، رفع نم سرویس بهداشتی، نم دیوار گچی، پوشش دیوار نم دار

خمیر اپوکسی