انواع لوله کربن استیل،کاربردها، مشخصات فنی، هزینه

 لوله­ کربن استیل یا به عبارتی همان لوله­‌های نقره­‌ای جزء محصولات صادراتی و تجاری پیشتاز هستند و معمولا بیش از هر فلز دیگری کاربرد دارند و مدت مدیدی است که بخاطر ویژگی چندکاربردی و کم ­هزینه بودن مورد توجه قرار گرفته­‌اند. این لوله­‌ها در اکثر ساخت­ وسازهای مهندسی و همچنین کاربردهای خاص بخش خودروسازی مورد استفاده قرار می­‌گیرند. علاوه­ بر این، لوله­‌های کربن استیل در تولید گپسول گاز LPG، در خطوط انتقال نفت و گاز، فولاد ضدزنگ، ساخت فولاد ساختمانی، تهیه فولاد جهت ساخت مخزن فشار، تهیه صفحات فولاد جهت خودروسازی، لوله‌­های دقیق، و لوله­‌های فولادی کربن بالا/متوسط کاربرد دارند. لوله­‌های کربن استیل از لحاظ طراحی، ساخت، راه‌­اندازی و نصب، معاینه فنی، تست و ابعاد ایمنی بهره‌­برداری و نگهداری از خطوط انتقال و توزیع گاز مورد تایید قرار گرفته‌­اند.

لوله‌ کربن استیل یکی از پر مصرف‌ترین تجهیزات مورد استفاده در خطوط انتقال گاز، آب، نفت، هوا در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، آبرسانی و… هستند. درصورت بروز نشتی در این لوله‌ها، مشکلات بسیار زیادی در صنعت بوجود می آید. برای رفع نشتی روشی را به شما پیشنهاد می دهیم، که بسیار آسان و مقرون به صرفه است و با کمترین هزینه می تواند جلوی نشتی لوله را بگیرد. چسب نشت گیر دکتر پایپ (DR.PIPE) نماینده‌ی انحصاری از شرکتBL-TECH کشور کره جنوبی می‌باشد و محصولات این شرکت دارای استاندارد KCW کره جنوبی و ASTM امریکا می باشد.

انواع


انواع لوله کربن استیل

انواع مختلفی از لوله‌های کربن استیل وجود دارد که عبارتند از:

لوله کربن استیل بدون­ درز ASTM/ASME A106/SA106

لوله کربن استیل

از این لوله در کاربردهای صنعتی که مستلزم بکارگیری حرارت بالاست ازجمله لوله‌­کشی صنعتی، کارخانجات جوش، تاسیسات انتقال گاز و پالایشگا‌‌ه‌­ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزودن سیلیکون به لوله کربن استیل موجب تقویت عملکرد آن در محیط‌های پرحرارت نظیر لوله­‌های حامل بخار و فرآیند فرآوری می­‌شود.

لوله فولادی گالوانیزه نرم

لوله فولادی گالوانیزه

لوله فولادی گالوانیزه نرم دارای ویژگی ضدزنگ است و در آن خبری از جوشکاری (مستلزم استفاده از کوره جوشکاری)، در تولید لوله فولادی بدون­ درز یا کلارینت­‌های فلزی نیست، بلکه از فرآیند خاصی به ­نام گالوانیزاسیون به روش غوطه ­وری گرم استفاده می­‌شود یعنی برای تولید فولاد بادوام در برابر زنگ­ زدگی یا خوردگی از پوشش روی برای ساخت رویه فولاد بهره گرفته می­‌شود.

لوله کربن استیل فولادی گالوانیزه ­شده گرم

لوله استیل فولادی

پس از تولید فلز مذابی که با مواد آهنی واکنش دهد و در نتیجه آن صفحه آلیاژی ساخته شود، طوری­ که به عنوان یک زیرلایه قابلیت ترکیب با روکش فولاد را داشته باشد، لوله کربن استیل فولادی گالوانیزه­ شده گرم بدست می‌­آید.

لوله فولادی گالوانیزه­ شده سرد

لوله گالوانیزه سرد

مواد آلاینده­ ناشی­از گالوانیزاسیون سرد شامل مواد حاصل از اسیدشویی مواد زائد، ضایعات به ­جا مانده از آبکاری برقی فلز، و ضایعات آبکی مانند رویینگی فولاد می­‌شوند.

نوع و مقدار مواد آلاینده‌­ای که با روش گالوانیزاسیون سرد به داخل محیط تخلیه می‌­شوند بسیار بیشتر از روش گالوانیزاسیون به روش غوطه­ وری فولاد در وان مذاب روی می­‌باشد.

لوله فولادی اسپیرال

لوله فولادی اسپیرال

این لوله به لوله فولادی اسپیرال یا حلزونی هم شناخته شده است و روش ساخت آن بدین­ گونه است که نوار فولادی ساختمانی کم-آلیاژ یا کم-کربن را با زاویه مارپیچی ­شکل خاصی (به زاویه قالب­ گیری معروف است) به دور لوله می­‌پیچانند و بعد اتصالات این لوله جوشکاری می­‌شود و درنهایت از نوار باریک فولادی لوله‌­ای با قطر زیاد تولید می­‌شود.

لوله اسپیرال حامل مایع فشاری

لوله کربن استیل

این نوع لوله­‌ها که غالبا برای انتقال مایع فشاری استفاده می­‌شوند با روش جوشکاری زیر پودری که یکی از فرآیندهای جوشکاری قوسی است، تولید می­‌شود طوری­که حلقه‌­های نواری فولادی در تهیه لوله را در مخزن داغی می­‌غلتانند. عملکرد جوشکاری فولاد تحت فشار بواسطه معاینات فنی موشکافانه، تست و استفاده بی ­خطر و قابل اطمینان بسیار عالی به نظر می­‌آید. با توجه به قطر کم لوله و راندمان بالای انتقال می‌­توان در هزینه لوله­کشی صرفه­ جویی کرد. عمدتا از این نوع لوله‌­ها برای خطوط انتقال نفت و گاز طبیعی استفاده می­‌شود.

کاربردهای رایج لوله کربن استیل


کاربرد لوله کربن استیل

لوله کربن استیل به ­دلیل برخورداری از ویژگی سفتی، مقاومت، و چکش­‌خواری بیشتراوقات در بخش صنعتی کاربرد دارد. در اینجا به برخی از رایج­‌ترین کاربردهای لوله کربن استیل اشاره می­کنیم:

  • در ساخت سازه­‌ها، ابزارآلات و ماشین‌­آلات صنعتی
  • نیروگاه‌­ها
  • کشتی سازی
  • لوله اصلی آبرسانی در زیر خیابان­‌ها
  • ساختمان سازی، ساخت و ساز و زیر ساخت‌ها
  • لوله­‌کشی آب پرفشار
  • ابزارهای برش چوب و فلز

با آنکه در برخی مقوله‌­ها این لوله‌­ها نسبت به فولاد ضدزنگ نقطه ­ضعف­‌هایی دارد، به­ حق که لوله کربن استیل با ارزش است. این لوله می­‌تواند در برابر شرایط خشن آب­ و هوایی از خود مقاومت نشان دهد، بسیار مقرون­ به ­صرفه است و از ویژگی زیست سازگاری برخوردار است.

مزیت­‌های لوله کربن استیل


مزیت های لوله کربن استیل

مقرون­ به ­صرفه بودن

طبیعی است لوله های کربن استیل به ­دلیل برخورداری از مقاومت بالا و استفاده از مواد کم­ بها، تاثیر و نتیجه قابل ­توجه خود را نشان می­‌دهد. هرچه در پروژه تولید لوله به مواد کم ­بها کمتری نیاز داشته باشید، محصول نهایی مقرون ­به ­صرفه خواهد شد. مواد کم ­بهای لوله کربن استیل-یعنی آهن و کربن- بسیار ارزان‌­تر از آلیاژهای استفاده شده در فولاد ضدزنگ هستند.

افزون ­بر این، لوله کربن استیل نیازی به تعویض هرچندوقت یکبار ندارد درنتیجه در هزینه تعمیرات و تعویض متعلقات آن نیز صرفه­جویی می­‌شود.

مزیت زیست­ سازگاری

لوله کربن استیل مانند سایر لوله­‌های فولادی از قابلیت بازیافت­ پذیری بالا برخوردار است (درواقع بیشتر از موادی مانند شیشه، پلاستیک، کاغذ و الومینیوم بازیافت می­‌شود). 70 درصد فولاد کربن استیل پس از استفاده بازیافت می­‌شود که چیزی معادل 80 میلیون تن از فولاد بازیافتی سالانه در آمریکای شمالی را شامل می­‌شود.

دوام­ پذیری بالا

لوله کربن استیل به­ علت ویژگی دوام­ پذیری بالا در بخش ساخت­ و ساز و زیرساخت­‌ها بسیار طرفدار دارد. از ویژگی­‌های آن می‌­توان به اشتعال­ ناپذیری، مقاومت در برابر شرایط آب ­و هوایی خشن و تغییرات فشار و چکش­‌خواری اشاره کرد.

حین طراحی زیرساخت­‌های بسیار پر رفت­ و آمد مانند بزرگراه‌­ها، موضوع ارتعاش و ضربه ناگهانی باید در نظر گرفته شود. لوله کربن استیل از لحاظ کارگذاری در زیر جاده‌­ها کاملا مطمئن عمل می­‌کند، چراکه تحت لرزش­‌های ناگهانی ناشی از عبور خودروها آسیبی نخواهد دید.

مقاومت بالا

لوله های کربن استیل به­ طور طبیعی از مقاومت کشسانی بالایی برخوردار است، به­ این معنی که به سختی می‌­شکند یا خم می‌شود. بخاطر این ویژگی می­‌توان لوله­‌های باریک­تری را طراحی کرد و درعین ­حال حجم زیادی از مایعات پرفشار را انتقال داد.

استانداردهای فولاد


استانداردهای فولاد ASTM در زمینه طبقه­ بندی، ارزیابی، و مشخص­ کردن ویژگی­‌های موادی، شیمیایی، مکانیکی، و متالورژی انواع مختلف فولادها که عمدتا در زمینه تولید متعلقات مکانیکی، اجزاء صنعتی و عناصر ساخت­ و ساز و همچنین سایر وسایل اضافی مربوط به آنها کاربرد دارند، موثر هستند.

در تهیه فولاد می‌­توان از انواع آلیاژ کربن، ساختمانی، ضدزنگ و فریت استفاده کرد. این استانداردهای فولاد راهنمای مفیدی برای پالایشگاه و آزمایشگاه­‌های متالورژی، سازندگان این محصول و سایر کاربران فولاد و همچنین تنوع آن در فرآوری صحیح جهت تضمین کیفیت در کاربرد بی­ خطر فولاد، به ­حساب می­‌آید.

استاندارد ASME

لوله فولادی بدون­ درز و جوشکاری­ شده با استاندارد ASME B36.10M از سوی انجمن مهندسان مکانیک آمریکا قابل دسترس است (ASME).

معایب لوله کربن استیل


معایب لوله کربن استیل

شکنندگی

در مقایسه با سایر فلزات، لوله های کربن استیل به ­دلیل وجود زیاد کربن در ساختار آن بسیار سخت و شکننده است. به ­عبارت دیگر احتمال خم شدن آن تحت فشار کم است، اما احتمال گسیختگی یا شکستن آن بیشتر است.

عدم­ جذابیت در طراحی

لوله های کربن استیل تقریبا به اندازه فولاد ضدزنگ جذابیت ندارد – اگر به دنبال فلزی بسیار زیبا از نظر ساخت هستید، کربن استیل گزینه ایده‌­الی برای شما نیست.

سنگینی

کربن یک فلز سنگین و متراکم به­ حساب می‌­آید. بااینکه تولیدکنندگان آن قادرند لوله­‌های کربن استیل نسبتا باریکی را طراحی کنند، اما به­ علت ساختار عناصر به کار رفته در آن همچنان سنگین باقی می­‌ماند.

روش های تعمیر لوله کربن استیل

روشهای متفاوتی برای تعمیر لوله فولادی کربن استیل وجود دارد. از جمله جوشکاری، بست کلمپ و … در این مقاله روش تعمیر لوله با استفاده از خمیر اپوکسی و بانداژ فایبرگلاس دکتر پایپ توضیح داده میشود.

تعمیر نشتی لوله های صنعتی با استفاده از پکیج  دکتر پایپ

پکیج تعمیر لوله ی دکتر پایپ شامل خمیر اپوکسی و بانداژ فایبر گلاس و نوار رابر لاستیکی است. پکیج دکتر پایپ محصول کشور آمریکا و کره جنوبی است که انحصارا توسط شرکت MEPA وارد میشود و هیچ نمونه مشابه داخلی و خارجی برای آن وجود ندارد.

مزایای پکیج دکتر پایپ:

  • مقرون به صرفه
  • عمر مفید تا 20 سال
  • قابل اجرا بر روی انواع لوله صنعتی
  • تحمل فشار سیال بالا
  • قابلیت ضدخوردگی
  • تعمیر نشتی لوله بدون قطع جریان

قیمت پکیج صنعتی رفع نشتی لوله دکتر پایپ

پکیج صنعتی دکتر پایپ شامل خمیر اپوکسی، بانداژ فایبرگلاس و نوار رابر، نسبت به قطر لوله بین 100 هزار تا 500 هزار تومان هزینه دارد که نسبت به سایر روش های تعمیر لوله کم هزینه تر و با کیفیت بیشتری است.

برای توضیحات مفصل درباره این محصول کلیک کنید:

راهنمای جامع تعمیر لوله صنعتی با دکتر پایپ

قیمت

قیمت انواع لوله کربن استیل به جنس و نوع استیل به کار رفته در لوله و قطر و سایز آن بستگی دارد، هر چقدر نوع استیل بهتر و با کیفیت‌تر باشد قیمت بیشتر می‌شود. ولی به طور کلی قیمت این نوع از لوله‌ها مناسب است.

برای آگاهی از قیمت لوله های کربن استیل با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

آخرین دیدگاه و 2 دیدگاه دیگر نیاز به تایید دارند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید