نشت در استخر (کشاورزی، بتنی و خانگی)

نشت استخر

نشت یابی و نشت گیری استخر|دکتر پایپ

استخر ممکن است به دلایل مختلفی نشت پیدا کند. شاید عمومی‌ترین دلیل آن ساختار ضعیف کف استخر باشد. قسمت‌هایی از شن و ماسه یا شکستگی در کف استخر که در زمان ساخت به وسیله خاک به طور کامل پوشانده نشده است ممکن است در نهایت نشت کند. در استخرهای قدیمی‌تر ممکن است به دلیل نشت از لوله‌های خروجی زنگ‌زده آب به سطح زیر استخر نشت کند. همچنین ممکن است نشت در اطراف مخازن یا روی آب‌بند به دلیل گسترش یافتن ریشه درختان یا سوراخ ایجاد شده توسط موش‌ها ایجاد شود.

اگر نشتی در استخر شما به دلیل نشتی در لوله‌های ورودی یا خروجی آن است (موتورخانه) و دسترسی به این لوله‌ها برای تعویض مشکل است، نگران نباشید. چسب نشت گیر دکتر پایپ DR.PIPE نماینده انحصاری شرکت BL-TECH کشور کره جنوبی در مدت 30 دقیقه و به راحتی نشتی لوله‌ را رفع می‌کند.

رفع نشتی

آیا استخر واقعاً نشتی دارد؟


در برخی موارد یک استخر که آب آن کم می‌شود واقعاً نشتی ندارد. آب همه استخرها ممکن است به دلیل تبخیر یا نفوذ آب در سطوح کم شود. حتی اگر ساختار استخر نیز با مواد مرغوب بسیار عالی ساخته شده باشد ممکن است در هر ماه یک اینچ از سطح آب به دلیل نفوذ در سطوح کم شود.

درختان نیز ممکن است باعث کم شدن آب استخرها شوند. درختانی که آب زیادی مصرف می‌کنند مانند درخت بید یا درخت افرا غالباً در کنار مخازن استخرها رشد می‌کنند. ریشه‌های این درختان ممکن است مستقیماً آب را از استخری که در نزدیکی آنها است جذب کند.

کاهش آب استخر به سایز، نوع و تعداد درختان اطراف آن و سایز خود استخر بستگی دارد و ممکن است چند اینچ از آب استخر به همین دلیل در هر ماه کاهش یابد. کاهش آب استخرها به دلیل تبخیر شدن و کشیدن آب توسط ریشه درختان به ندرت به 12 اینچ می‌رسد. کاهش سطح آب بیش از این مقدار نشان‌دهنده وجود نشت در استخر است.

پیدا کردن نشت استخر


Pondleaks1

هزینه و تلاش مورد نیاز برای رفع نشت استخر مستقیماً به توانایی شما در پیدا کردن محل نشت بستگی دارد. متأسفانه پیدا کردن محل نشت ممکن است بسیار دشوار باشد. نخست لوله‌های خروجی و لوله تخلیه آب باید بررسی شوند تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود. این ساختارها غالباً در استخرهای قدیمی یا استخرهایی که آب خورنده دارند زنگ ‌زده‌اند.

در برخی موارد نشت در مخازن استخرها یا در آبگیرها به راحتی مشخص می‌شوند. در این گونه موارد ممکن است آب نشتی از استخر در سطح دیواره بیرونی استخر دیده شود و محل نشت را نشان دهد. قسمت‌های خیس و رشد گیاهان باتلاق‌زی در کف آب‌بند استخر یا مخازن آن ممکن است نشان‌دهنده محل نشت باشند. استفاده از برخی از رنگ‌ها نیز می‌تواند برای تشخیص محل نشت مفید باشند. پاشش رنگ‌های جامد خوراکی در استخر و در نزدیکی محل خیس شده در کنار مخزن می‌تواند در تشخیص قطعی نشت در محل مورد نظر کمک کند. باید مراقب باشید که از مقدار کمی زنگ بی‌اثر و خوراکی به این منظور استفاده کنید.

یکی دیگر از مشخصات استخرهایی که مخزن آنها نشت دارد این است که آب زیادی از یک نقطه خاص خارج می‌شود که بیشتر از حدی است که بتوان نشت آب را از این طریق کاهش داده یا متوقف کرد. در این موارد، محل نشت را می‌توان در سطح آب یا نزدیک به آن در اطراف استخر یافت.

روش‌های برطرف کردن نشتی استخرها


در زیر روش‌هایی که می‌توان به کمک آنها نشتی استخرها را برطرف کرد توضیح داده شده است. به طور عمومی، روش‌های توضیح داده شده از آسان‌ترین روش‌ها تا پیچیده‌ترین آنها توضیح داده شده است.

آب جبرانی

Pondleaks2

در برخی موارد، یک روش ساده برای استخری که نشتی دارد این است که آب اضافی در استخر وارد شود تا جبران آب از دست داده بشود. این کار معمولاً فقط در شرایطی که نشت استخر بسیار جزئی باشد به کار برده می‌شود و معمولاً از آب چشمه یا آب‌های زیرزمینی برای جبران آب از دست رفته استفاده می‌شود.

کامپکت کردن مواد موجود

اگر ساختار کف استخر از ترکیبی از مواد ریز و درشت مرغوب ساخته شده است می‌توان به راحتی با فشرده‌سازی آنها به میزان کافی میزان نشت آب را کاهش داده یا متوقف نمود. ابتدا باید آب استخر تخلیه شده و ناحیه آسیب‌دیده کاملاً خشک شود. سپس خاک به وسیله یک روتوتیلر یا تجهیزات مشابه به عمق 12 تا 16 اینچ برداشته شده و سپس با رولر کامپکت می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که خاک باید در شرایط رطوبتی مناسب (به عنوان مثال نه خیلی خشک و نه خیلی خیس) کامپکت شود تا به بهترین نحو فشرده شود. اگر لایه نهایی کامپکت شده در سطح استخر باشد باید حداقل 6 اینچ ضخامت داشته باشد و اگر در عمق 3 متری استخر باشد باید 12 اینچ ضخامت داشته باشد.

افزودن خاک رس

Pondleaks3

اگر خاک موجود بیش از حد درشت باشد (به طور مثال بیش از دانه‌های شن یا ریگ باشد) می‌توان با افزودن خاک رس حالت عایقی بهتری ایجاد کرد. مواد اضافه شده باید حداقل 20 درصد خاک رس داشته باشد. خاک رس باید حداقل در لایه‌هایی که تا 6 اینچ عمق دارند اضافه شود و بهتر است تا 30 سانتیمتر ادامه یابد. دوباره، عمق خاک رس به عمق آب بستگی دارد. در قسمت‌های عمیق‌تر استخر که عمق آب به حدود 3 متر می‌رسد باید حداقل 12 اینچ خاک رس پس از کامپکت شدن اضافه شود.

بنتونیت

Pondleaks4

بنتونیت نوعی خاک رس است که می‌توان برای بستن نشت‌های استخر از آن استفاده کرد. زمانی که بنتونیت خیس می‌شود حجم آن چند برابر حجم اصل آن شده و ترک‌ها و منافذ کف استخر را به طور مؤثری مسدود کرده و از بین می‌برد. بنتونیت معمولاً در فروشگاه‌های تأمین‌کننده مصالح کشاورزی یا کارخانه‌های خوراکی یافت می‌شود اما ممکن است تحت نام‌های تجاری مختلفی به فروش برسد.

مقدار بنتونیتی که برای کف مورد استفاده قرار می‌گیرد باید حدود یک پوند بر فوت مربع باشد و سپس در عمق 3 تا 4 اینچی با استفاده از روتوتیلر یا تجهیزات مشابه مخلوط شود.

افزودنی‌های شیمیایی

ممکن است مواد شیمیایی مختلفی به خاک اضافه شود تا خاصیت عایقی آن را نسبت به آب افزایش دهد. این مواد شیمیایی معمولاً در محل‌هایی که خاک رس کافی دارند اضافه می‌شوند اما با متراکم شده آب امکان حرکت آب وجود دارد. این روش روی خاک‌هایی که درصد خاک رس نسبتاً بالایی دارند (بیش از 15 درصد) بهتر جواب می‌دهد و برای خاک به دانه‌های درشت توصیه نمی‌شود، در این موارد باید از بتونیت یا خاک رس استفاده شود.

متداول‌ترین افزودنی شیمیایی که برای رفع نشت استخرها به کار برده می‌شود پلی فسفات سدیم است. این ماده در مقادیر کم 0.05 تا 0.10 پوند بر فوت مربع مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد شیمیایی باید در خاک‌هایی که رطوبت آنها برای کامپکت شدن مناسب است استفاده شود و به وسیله روتوتیلر یا تجهیزات مشابه در عمق 8 تا 10 اینچی خاک مخلوط شود. سطح باید قبل از پر کردن استخر کامپکت شود.

آسترهای پلاستیکی

آسترهای پلاستیکی یا وینینلی را می‌توان در بیشتر شرایط برای عایق کردن محل نشت استخر به کار برد. این مواد غالباً در استخرهای کوچک یا در قسمت‌هایی که به طور مکرر یک محل دچار نشت می‌شود به کار می‌برند. این آسترها اگر به طور صحیح مورد استفاده قرار گیرند باعث عایق شدن محل نشت استخر می‌شوند اما در مقایسه با روش‌های دیگر گران‌تر هستند. نصب صحیح لوله‌ها به خصوص زانویی‌ها تأثیر زیادی در کاهش احتمال نشت دارد. حداقل استاندارد این است که آسترها حداقل 8 میلی‌متر ضخامت در خاک‌های دانه‌ریز و بیش از 30 میلی‌متر در خاک‌های با دانه‌های بسیار درشت داشته باشند.

در فرایند کاهش آب استخرها و جکوزی ها ۳ احتمال عمده وجود دارد که با بررسی هر یک می توان اشکال اصلی را پیدا کرد و با روشهای خلاقانه و با هزینه مناسب نسبت به حل آن اقدام نمود. اصولا کاهش آب استخر و جکوزی در ۳ صورت متفاوت کم می شود که هریک از این ۳ مشکل راه حل های خاص خود را دارداین سه اشکال عبارت است از

  • نشت آب از جداره ها و کف استخر یا جکوزی
  • نشت آب از لوله ها ، اتصالات و سایر تجهیزات سیستم گرمایشی
  • نشت آب از لوله ها ، اتصالات و سایر تجهیزات سیستم تصفیه آب

در ابتدا باید مشکل را پیدا کرد. یکی از روش های ساده و کارا در پیدا کردن اشکال، بستن تمامی ورودی و خروجی های مشهود استخر( جکوزی ) است به شکلی که راه عبور اب از این مناطق کاملا بسته شود و سیس آن را ار آب سرد پر می کنیم. حتما سیستم فیلتراسیون و گرم کن را کاملا خاموش کرده و به مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت میزان آب موجود در آن را چک می کنیم. اگر هیج کاهشی صورت نگرفت جای خوشحالی دارد و مفهوم آن این است که نشتی از سازه نمی باشد. زیرا وجود و شناسایی نشتی در سازه می تواند زمانگیر و پر هزینه باشد. در صورتی که اشکال و نشتی از سازه باشد در ابتدا با استفاده از چسب آب بند استخر و پودر سیمان تمام محوطه را نشت گیری می کنیم تا در صورت وجود نشتی های ریز جلو آن گرفته شود و در صورتی که نشتی زیاد باشد باید با تخریب و عایق کاری مجدد این کار صورت گیرد.اما در صورتی که نشتی از دیواره ها و کف نباشد امکان نشتی در دو سیستم دیگر وجود دارد:.

  • نشتی در لوله ها و فرآیند فیلتراسیون
  • نشتی در لوله ها و فرآیند سیستم گرمایشی

البته لازم به ذکر است که در صورت اشکال در هر یک از دو سیستم فوق باید جای احتمالی اشکال را با بررسی دقیق موتورخانه و استخر( جکوزی) مشخص نمود. مثلا در صورتی که بجز نشتی در داخل استخر آب کثیف مشاهده شود امکان سوراخ بودن مبدل حرارتی وجود دارد و یا اگر موتورخانه کاملا خشک باشد ، نشتی از جداره های لوله ها و یا لوله های توکار می باشد.
اشکال در هر یک از دو سیستم فوق می تواند از لوله های توی کار باشد که تعویض و تعمیر آن نیاز به تخریب مسیر لوله ها را دارد که کاری پر هزینه و وقت گیر می باشد. در صورتی که دو سیستم بصورت مجزا فعالیت می نمایند در اینگونه موارد یکی از بهترین پیشنهاد ها این است که مسیری را که داری نشت است ( فیلتراسیون یا گرمایش ) را از استخر( جکوزی ) مسدود نموده و از داخل موتورخانه مسیر فیلتراسیون و گرمایش را به یکدیگر متصل نماییم. در این صورت با هزینه اندک و کمی کاهش بازده ، از هدر رفت و نشتی اب را جلوگیری می نماییم.

هزینه


تعمیم تخمین هزینه ‌ترمیم نشت یک استخر کار دشواری است. بسیاری از عوامل بر این برآورد تأثیر دارند. تعویض لوله‌های زنگ‌زده یا عایق‌بندی یک نشت کوچک در نزدیکی سطح استخر ممکن است زیاد گران نباشد؛ اما تخلیه آب استخر و عایق‌کاری کل کف آن هزینه بسیار زیادی دربر خواهد داشت.

نشتی استخر، نشت یابی استخر، نشتگیری استخر

پایان مقاله “عوامل نشت استخر و روش های نشت یابی و نشت گیری”. امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.