آشنایی با انواع لوله صنعتی و اتصالات لوله های صنعتی

لوله کشی صنعتی

لوله‌های صنعتی در مقاصد بسیاری کاربرد دارند. از لوله‌های انتقال برق گرفته تا مواد شیمیایی در صنعت کشتی‌سازی، می توان از این لوله‌ها جهت محافظت و لوله کشی گاز و آبرسانی در پروژه‌های تجاری استفاده کرد. با توجه به تنوع زیاد لوله‌های صنعتی، انتخاب لوله‌های مستحکم، بادوام و ضدزنگ حائز اهمیت است. در این مطلب اطلاعاتی درباره انواع لوله‌های صنعتی و اتصالات لوله و قیمت آنها را ارائه می‌کنیم.

لوله کشی در فرآیندهای صنایع مختلف از جمله صنایع دریایی، ساختمانی،انتقال مواد مصارف شهری و … برای انتقال سیالات مختلف کاربرد دارد. بسته به نوع کاربرد، نوع صنعت یا نوع ماده در حال انتقال، نوع لوله‌ها و تجهیزات آن‌ها نیز تفاوت پیدا می‌کند. برای یک لوله کشی صنعتی صحیح و بی‌خطر و البته کارآمد لازم است تمام این موارد را در نظر گرفته و بهترین انتخاب صورت بگیرد تا مشکلات و نشتی‌های خطوط لوله به حداقل برسد. دکترپایپ نماینده محصول چسب رفع نشتی شرکت bl-tech کره جنوبی، آماده است تا بهترین، آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین روش تعمیر نشتی لوله را در اختیار شما بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد محصول دکتر پایپ و راهنمای خرید می‌توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

رفع نشتی

انواع گوناگون لوله‌های صنعتی و کاربردهایشان


لوله‌های صنعتی مقوله‌ای گسترده هستند و طبق کاربرد، نوع انتقال مواد چه از نوع مایعات و جامدات و نیازهای گوناگون صنایع توصیف و طبقه‌بندی می‌شوند.

  • لوله استوانه‌ای شکل و سخت: لوله‌های استوانه‌ای شکل و سخت بیشتر در بخش انرژی، زیرساخت و ساخت و ساز کاربرد دارند. اکثر لوله‌های صنعتی به شکل صاف، لوله‌ای و استوانه‌ای شکل طراحی می‌شوند.
  • لوله فولادی: انواع لوله فلزی سبک (آب، فاضلاب)، فولادی، چدنی، آهنی جزء محصولات و لوله‌های صنعتی طبقه‌بندی می‌شوند. هر وقت تصمیم به خرید هر نوع لوله صنعتی یا لوله‌های فولادی را داشتید، بایستی ضخامت دیوار، اندازه آن به متر و اینچ و نمره اسکجول لوله را بررسی کنید. همچنین بایستی شکل مقطعی عرضی مانند بیضی، مربع، دایره‌ای یا مستطیلی را هم در نظر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصولات، بهتر است نظر اجمالی به انواع این لوله‌ها و کاربردشان در صنعت بیندازید.
  • مراقبت از خط لوله آب و گاز و هزینه آن: لوله‌های صنعتی مختلفی جهت کاربرد در صنعت آب و فاضلاب در دسترس قرار دارند. لوله‌های آبرسانی، سیستم آب و فاضلاب، محصولات صنعتی و مایحتاج آب صنعتی نمونه‌هایی از کاربرد این لوله‌ها به شمار می‌آیند. البته، در لوله کشی کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌توان از هر نوع لوله فولادی استفاده کرد. اگر از لوله‌های صنعتی در صنعت تصفیه آب استفاده شود، آنوقت این لوله‌ها تحت عنوان لوله‌های کشاورزی و آبیاری، تولید لوله‌های چاه عمیق نفت و لوله‌های محافظ به کار گرفته خواهند شد.
  • صنعت نفت: صنعت نفت نیز به کمک لوله‌های صنعتی فولادی و آهنی نیازمند است. از جمله کاربردهای لوله‌های صنعتی در صنعت نفت می‌توان به پایپینگ انتقال گاز، انتقال LPG و سایر گازهای غیرسمی اشاره کرد. انواع مختلف پالایشگاه‌ها، کارخانه نفت خام و خطوط لوله سرتاسر کشور به کاربرد این نوع لوله‌ها متکی هستند. علاوه‌براین از آهن و فولاد به همراه لوله‌های صنعتی در صنعت‌های مختلف استفاده می‌شود. به عبارتی، فهرستی درخصوص کاربردهای صنعتی لوله فولادی وجود دارد. صنعت ساخت و ساز و بویژه کاربرد لوله‌های فولادی در داربست در ابتدای این فهرست قرار دارد.
  • صنایع شیمیایی: صنعت شیمیایی هم از این امر مستثنی نیست، زیرا به منظور انتقال مواد شیمیایی بیشتر از لوله‌های صنعتی استفاده می‌شود.
  • صنعت خودروسازی: صنعت خودروسازی هم جزء مشتریان ثابت لوله‌های صنعتی به شمار می‌آید، چراکه این صنعت به منظور انتقال جریان هوا و سیستم آبرسانی خودروها به این لوله‌ها نیازمند است. البته از لوله‌های صنعتی در اهداف دیگری هم به کار گرفته می‌شوند. لوله آبرسانی و اگزوز، تسمه نقاله نگهدارنده و شیاردار و صنایع برودتی و سایر محصولات صنعتی ازجمله کاربردهای لوله صنعتی محسوب می‌شوند.

انواع گوناگون اتصالات لوله کشی صنعتی


اتصالات لوله به اجزایی گفته می‌شود که جهت اتصال قسمت‌های مختلف لوله به یکدیگر یا به سایر متعلقات کاربرد دارند؛ برای نمونه وقتی نیاز به اتصال چندین ورودی و خروجی، خطوط داخلی یا سوار کردن قطعات مختلف لوله باشد. عمدتا این لوله‌ها جهت انتقال نوعی مایعات در هر دو سیستم‌های هیدرولیک یا پنوماتیکی استفاده می‌شوند. در صنعت به‌راحتی می‌توان انواع مختلفی از لوله‌ها را یافت که براساس نوع اتصالات و کاربردشان طبقه‌بندی می‌شوند.

انواع اتصالات لوله‌ها برحسب نوع اتصال

متعلقات و اتصالات لوله‌ها را می‌توان به شیوه‌های مختلفی به لوله‌ها وصل کرد. هر یک از این اتصالات دارای مزایا و مزیت‌های مربوط به خود هستند. برخی رایج‌ترین انواع اتصالات عبارتند از:

  • اتصالات تیوب: نوعی اتصالات فشرده و مجهز به یک حلقه یا بست فلزی تیز هستند و با فشار دادن آن محکم به لوله متصل می‌شوند. در این وضعیت هیچ گونه درزی بین لوله و اتصالات دیده نمی‌شود. این نوع اتصالات به هیچگونه ابزار کمکی دیگر جهت سوار کردن قطعات نیاز ندارند؛ و قادرند اتصالی قدرتمند و پرفشار را فراهم سازند.

اتصال لوله

  • اتصالات ماسوره‌ای: این اتصالات از یک بدنه اصلی و ساختاری ماسوره‌ای یا مخروطی تشکیل شده‌اند. در واقع از ابزارهای مخصوصی جهت اتصال لوله در انتهای ماسوره‌ای شکل لوله استفاده می‌شود. این کار به درزبندی بخش انتهایی لوله کمک می‌کند. اتصالات ماسوره‌ای در برابر فشار زیاد مقاومت خوبی دارند و در مقایسه با سایر گزینه‌های اتصالات فشرده می‌توانند انواع گوناگون تقاضاهای عملیات را برآورده سازند.

اتصال ماسوره ای

  • اتصالات فلنج: این اتصالات شامل پوشش، حلقه، دندانه، و نبشی‌ها می‌شوند و دارای سطوح مسطحی هستند که به صورت عمودی به لوله متصل می‌شوند. در واقع این سطوح صاف بوسیله پیچ، لحیم کاری، جوشکاری، حدیده کاری یا بست فلزی درزبندی شده‌اند.

اتصال فلنچ

اتصالات لوله برحسب کاربردهای مختلف

اتصالاتی که در سیستم لوله کشی نصب می‌شوند به انجام وظایف مختلفی کمک می‌کنند و بر همین اساس هم طبقه بندی می‌شوند. برخی از متداول‌ترین کاربردهای اتصالات عبارتند از:

  • غلاف: برقراری اتصال نیازمند دو لوله است و با استفاده از بست‌های مکانیکی به یکدیگر وصل می‌شوند. اگر این نوع اتصال را با اتصال کوپلینگ لحیم کاری یا جوشی مقایسه کنیم، متوجه سادگی و سریعتر انجام شدن آن خواهیم شد.
  • درپوش: از این نوع اتصالات جهت بستن انتهای لوله استفاده می‌شوند. این نوع اتصالات به روش جوشکاری، حدیده کاری یا حل کردن به قسمت مادگی لوله وصل می‌شوند.
  • سه راهی: از این قطعه جهت اتصال قسمت‌های مختلف لوله به شکل Y یا T استفاده می‌شود. این نوع اتصالات جهت تقسیم یا ترکیب جریان مایعات کاربرد دارند، اما مقاومت آنها در برابر فشار نسبت به بقیه اتصالات کمتر است.
  • کاهنده ها: این اتصالات شامل تمامی اتصالاتی می‌شوند که وظیفه وصل کردن چندین لوله با سایز و ابعاد مختلف را بر عهده دارند.
  • فلکه: این نوع اتصالات هم جهت وصل کردن لوله‌ها استفاده می‌شوند و مجهز به یک شیر و فلکه جهت کنترل جریان آب هستند.

پایان بخش اول از مقاله “آشنایی با لوله و اتصالات صنعتی”. امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.