آشنایی با سیستم گرمایش از کف و نحوه اجرا

سیستم گرمایش از کف به دلیل اشغال فضای اندک و طراحی کم‌جا و همچنین بازدهی انرژی بالا به یکی از پرطرفدارترین روش‌های گرمایش صنعتی و خانگی تبدیل شده است. لوله‌کشی گرمایش از کف مطابق با بالاترین استانداردها طراحی می‌شود تا هزینه‌ای برای نگهداری از آن پرداخت نشود، بااین حال گاهی نشتی‌های پیش‌بینی نشده به سیستم آسیب می‌زند و در این شرایط باید تشخیص و تعمیر تخصصی نشتی گرمایش از کف انجام شود.

نشتی لوله‌ها خرابی پرهزینه و پردردسری است و زمانی بیشترین خطر را دارد که خانه تخلیه باشد و هیچ گرمایش زمینی دیگری وجود نداشته باشد، چنانچه ترکیدگی لوله‌کشی گرمایش از کف در هوای سرد رخ دهد، آسیب به بیشترین حد می‌رسد.دکتر پایپ، نماینده انحصاری از شرکت BL-TECH کشور کره جنوبی، پکیج ویژه تعمیر نشتی لوله‌ها را به بازار عرضه می‌کند که با صرفه جویی در زمان و هزینه شما، امکان رفع نشتی را به سادگی فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول می‌توانید با شماره‌ 09190884640 تماس حاصل فرمایید.

رفع نشتی

نصب سیستم گرمایش از کف


pipeyu1

نکات مهم قبل از اجرا لوله‌کشی از کف

زیر کف باید تمیز و جارو شود و باقیمانده‌های ملات نیز کاملاً پاک شود.

pipeyu2

نصب

مرحله اول: عایق‌بندی

در تمام سازه‌های کف باید از لایه مناسبی از ماده عایق استفاده کرد. عایق‌بندی مناسب وظیفه معمار یا سازنده بنا است. درهر حال عایق در تمام موارد باید زیر سیستم گرمایش از کف نصب شود تا اطمینان حاصل شود که میزان هدررفت رو به پایین گرما بیشتر از 10W/m2 نخواهد بود.

مرحله دوم: چسباندن نوارهای عایق به لبه‌ها

pipeyu3

چسباندن نوارهای عایق به لبه‌ها انبساط آزاد کف پوش را امکان‌پذیر می‌کند. نوار عایق باید دور تمام دیوارهای پیرامونی و سازه‌های ثابتی مانند ستون، پله و درهای ورودی بسته شود. نوار عایق لبه را با زاویه 90 درجه نزدیک به کف خم کنید تا باریکه دوطرفه پشت‌چسبداری تشکیل شود که  کف را به عایق بچسباند. چسباندن نوار عایق لبه به انضمام عایق‌کاری دور بنا جزء مقررات ساختمان است.

مرحله سوم: قرار دادن پنل‌های کف

pipeyu4

پنل‌های کف به نحوی روی عایق از پیش نصب شده گذاشته می‌شود که لبه‌ها را نیز بپوشاند. پنل‌ها را می‌توان به سادگی با اره یا قیچی برید یا آن را تا نزدیکترین بخش محکم سازه ادامه داد. در کف انشعابات لوله‌ها نباید از پنل‌های کف استفاده کرد، چون پنل اجازه نمی‌دهد که لوله‌ها به حد کافی به هم نزدیک شود. لوله‌های اطراف انشعابات لوله‌ها باید با گیره‌های لوله‌ محکم شود، گیره‌ها به طور متناوب روی لوله‌ها بسته می‌شود تا صفحه گیره محکم روی عایق را بگیرد.

اگر قرار باشد که از کف پوش پمپی ( حاوی مایع) استفاده شود، باید تمام مفصل‌های پنل به درستی جایگذاری شود، یعنی این که هیچ پنلی نتواند رو به بالا فشار بیاورد؛ در غیر این صورت کف پوش زیر سیستم گرمایشی کف نفوذ می‌کند و پنل از جا بلند می‌شود. به همین نحو پنل باید با بست دور اتاق محکم شود تا از بلند شدن پنل جلوگیری شود.

مرحله چهارم: آماده‌سازی لوله‌ها

سیم‌پیچ را از دور کیسه باز کنید، بگذارید سلفون باقی بماند. باز کردن سیم‌پیچ را از وسط شروع کنید.

مرحله پنجم: لوله‌کشی

پس از اتمام کار پنل‌های جامد کف می‌توانید لوله‌کشی را شروع کنید. کار را از انشعابات لوله‌ها در راستای مراکز طراحی شده آغاز کنید.

مرحله ششم

pipeyu5

مدارها را در مراکز 100 یا 200 میلی‌متری و به صورت مارپیچ بکشید. حلقه اول لوله باید دورتادور ناحیه‌ای کشیده شود که قرار است مدار آن را پوشش دهد. حلقه بعدی مدار باید 200 یا 400 میلی متر از حلقه اول فاصله داشته و به ترتیب دارای مراکز 100 یا 200 میلی متری باشد.

مرحله هفتم

pipeyu6

پیچیدن حلقوی لوله را به سمت مرکز پنل ادامه دهید و فضای کافی را برای برگشت لوله باقی بگذارید. در مرکز حلقه باید شکل S مانندی ایجاد شود.

مرحله هشتم

حال باید دوباره از مرکز به عقب برگردید و فضاهای بین حلقه مارپیچ رو به داخل مدار اولیه را به گونه‌ای پر کنید که لوله فاصله مناسبی نسبت به دیگر اجزاء داشته باشد.

مرحله نهم: آزمایش

پس از نصب مدار لوله و آزمایش فشار می‌توانید نصب کف پوش را شروع کنید. مراقب باشید کف پوش محکم دور لوله را بگیرد و هیچ فضای خالی باقی نماند. سیستم باید تحت فشاری معادل 6 بار باشد تا حین نصب کف پوش از آسیب دیدن دیواره‌های لوله جلوگیری شود.

مرحله دهم: قرار دادن کف پوش

ضخامت و کیفیت کلی کف پوش سیمان و ماسه باید مطابق با مقررات BS8204-1 باشد. براساس مقررات حداقل ضخامت در بناهای خانگی یا تجاری سبک 65 میلی متر است. ضخامت پوشش‌های جایگزین، مانند کف پوش‌های اصلاح شده پلیمری و ان‌هیدرات با توجه به ضروریات و شرایط ساختمان متفاوت خواهد بود و توسط متخصص یا سازنده کف پوش تعیین می‌شود. پس از قرار دادن کف پوش باید کف را با پوسته‌ای پوشاند تا دیرترخشک شود، به ویژه اگر هوا گرم باشد. کف باید بدون مداخله سفت و خشک شود و به حداکثر استحکام تعیین شده در آیین‌نامه ساختمان برسد که معمولاً برای کف بتنی و سیمان و ماسه حدود 30 روز است. تحت هیچ شرایطی نباید از سیستم گرمایش از کف برای سفت یا خشک کردن سریع کف پوش استفاده کرد، چون در این صورت کف پوش ترک برمی‌دارد و استحکام و انسجام کف به خطر می‌افتد. پس از آن که کف پوش کاملاً سفت شد، می‌توانید سیستم گرمایش از کف را روشن کنید تا دمای سیال انشعابات لوله‌ها به آهستگی افزایش یابد و به دمای محاسبه شده برسد.

ساز و کار عملکرد سیستم گرمایش از کف


رادیاتور انرژی را عمدتاً از راه همرفت به اتاق انتقال می‌دهد. در اثر جریان همرفت کف خنک‌ترین قسمت اتاق خواهد بود و توده هوای گرم به سمت سقف می‌رود. همچنین جریان همرفت غبارهای ریز را نیز با خود از کف بلند می‌کند و آنها را در هوا و روی مبلمان و اثاثیه توزیع می‌کند. به این ترتیب بخش اعظم انرژی موجود در اتاق هدر می‌رود و ناحیه‌های دلخواه را گرم نمی‌کند.

حال آن که گرمایش از کف از راه تابش عمل می‌کند. تابش طبیعی‌ترین و راحت‌ترین نوع گرمایش است که در حقیقت از خورشید الگوبرداری شده است. بخشی از انرژی تابشی ساطع شده از کف توسط سطوح منعکس و بخش دیگر آن جذب می‌شود. در جایی که انرژی جذب می‌شود، سطح به یک تشعشع کننده ثانویه تبدیل می‌شود. پس از مدتی تمام سطوح خود یک تشعشع کننده ثانویه خواهند بود. اثاثیه نیز انرژی را گسیل می‌کنند و اتاق به طور یکنواخت گرم می‌شود. انرژی به تمام گوشه‌های اتاق می‌رسد و در جایی متمرکز می‌شود که بیشترین نیاز به آن وجود دارد. به این ترتیب حداکثر بازدهی انرژی و راحتی ساکنین تامین می‌شود و هیچ نقطه سردی در اتاق باقی نمی‌ماند. دیگر سقف گرم و سوزان نمی‌شود و کف پاهایتان یخ نمی‌کند.

مزایا و معایب


لوله‌کشی گرمایش از کف مزایای متعددی دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • نصب: اجرا این سیستم ساده و هزینه نگهداری آن پایین است.
  • راحتی: این سیستم از گرمای تابشی، یعنی راحت‌ترین نوع گرمایش استفاده می‌کند.
  • فضا: این سیستم کم‌جا است و فضای کمی را اشغال می‌کند. بنابراین هر متر مربع از کف و دیوار را می‌توانید به دلخواه خود مبله کنید.
  • سرو صدا: این سیستم در مقایسه با رادیاتور کاملاً بی‌صدا است.
  • سلامتی: گرد وغبار به حداقل می‌رسد. به علاوه با کم شدن تعداد سطوح داغ و لبه‌های تیز احتمال سوختگی و آسیب دیدگی نیز کمتر می‌شود.
  • هزینه: مصرف انرژی سیستم گرمایش کف کمتر است و گرمای کمتری از سطوح ساختمان هدر می‌رود.
  • کنترل: کنترل این سیستم آسان است و اختلاف دمای اندک بین کف و هوا نشان دهنده خود تنظیمی بودن واقعی سیستم است.
  • محیط: لوله‌کشی گرمایش از کف حداکثر بازدهی انرژی را دارد و با دارا بودن بخش‌هایی مانند بویلرهای متراکم کننده، پمپ گرمایی و نیروی خورشیدی دوستدار محیط زیست است.
  • در شرایطی که فرش یا موکت روی سطح سیستم گرمایش از کف گذاشته شود، گرمای حاصل از این سیستم می‌تواند سبب بلند شدن کرک‌های فرش شود. این کرک‌ها سپس ممکن است از راه تنفس وارد بدن انسان شوند و شانس بیماری‌هایی نظیر سرطان را افزایش دهند. از این رو توصیه می‌شود از سیستم گرمایش از کف بیشتر در محیط‌های اداری استفاده شود.

تشخیص نشتی


متخصص برای تشخیص و اندازه‌گیری انرژی حرارتی آزاد شده از اشیاء از تصویربرداری حرارتی یا ترموگرافی استفاده می‌کند.

تصویربرداری حرارتی

pipeyu7

لوله‌کش متخصص گرمایش از کف برای تعیین و اندازه‌گیری انرژی گرمایی آزاد شده از اشیاء از تصویربرداری حرارتی یا ترموگرافی استفاده می‌کند. دوربین این حرارت را تشخیص می‌دهد و آن را به سیگنالی تبدیل می‌کند که در نهایت به صورت تصویر روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود. تصویربرداری حرارتی به لوله‌کش اجازه می‌دهد تا محاسبات دمایی را انجام دهد و بازده گرما را به روشی بی‌سابقه آنالیز کند. به علاوه تصویربرداری گرمایی به لوله‌کش اجازه می‌دهد تا نشتی را با حداقل خرابی و با حداکثر سرعت ممکن تشخیص دهد تا آب و کپک به ساختمان صدمه نزند.

هزینه سیستم گرمایش از کف


برای ساختمان‌های مسکونی از دو نوع سیستم گرمایش تابشی استفاده می‌شود که عبارت‌اند از تابش الکتریکی و هیدرونیک (آب داغ). سیستم‌ گرمایشی الکتریکی گران‌تر از سیستم هیدرونیکی است.

بهترین روش تعمیر نشتی


یک روش مطمئن و مقرون به صرفه برای تعمیر لوله های سیستم گرمایش از کف، استفاده از پکیج دکتر پایپ در چند مرحله است:

pipeyu8

  • ناحیه آسیب‌دیده لوله را توسط ماشین SUB، فرچه سیمی و یا کاغذ سنباده زنگ زدایی وسنباده کاری کنید.
  • بتونه صنعتی را باز کرده و آن را مخلوط کنید تا به خمیر خاکستری رنگ تبدیل شود.
  • خمیر آماده شده را بر روی محل نشتی قرار دهید و آن را به داخل حفره یا محل نشتی فشار دهید.
  • بسته نوار دکتر پایپ را باز کنید و آن را به مدت 10 الی 15 ثانیه در داخل آب (با دمای متعادل) قرار دهید سپس خارج کرده و آن را فشار دهید.
  • نوار دکتر پایپ را به دقت و با فاصله گشترش 50 میلی تر از محل نشتی به دور لوله صدمه دیده بپیچانید.
  • توجه کنید که در تمام مدت پیچیدن نوار به دور لوله، نوار به محکمی کشیده شود.

مزایای پکیج دکتر پایپ


  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان تعمیرات
  • تعمیر محل نشتی در مدتی کوتاه، معمولا کمتر از یکساعت
  • کاربرد آسان
  • عدم وارد شدن تنش‌های مکانیکی به محل نشتی و جلوگیری از گسترش شکاف حاصل از این نوع تنش
  • کاربرد محصول برای جلوگیری از ایجاد و گسترش زنگ زدگی و خوردگی لوله‌ها