روش های تشخیص ترکیدگی لوله آب و فاضلاب

تشخیص ترکیدگی و نشتی لوله‌های آب و فاضلاب زیرزمینی کاری دشوار است، چون آب خروجی از این نشتی‌ها غالباً در حدی نیست که به سطح برسد و روی زمین دیده شود. آگاهی داشتن از نشانه‌های نشت زیرزمینی برای هر صاحب‌خانه‌ای مهم است. از آنجایی که نشتی لوله‌های زیرزمینی خاک ملک را سست می‌کند و باعث ایجاد مشکلات متعدد در پی ساختمان می‌شود، اگر نشانه‌های ترکیدگی لوله را بشناسید، می‌توانید از ایجاد آسیب‌های جدی و پرداخت هزینه‌های گزاف جلوگیری کنید.

ترکیدگی لوله‌های آب باعث می‌شود مبلغ قبض آب سر به آسمان بزند و پی ساختمان آسیب ببیند. نشت‌یابی دقیق لوله‌های آب فرایندی چندمرحله‌ای است که باید به دقت پیش برده شود. دکتر پایپ محصول مشترکی از آمریکا و کره جنوبی را به شما معرفی می‌کند که می‌توانید با کمترین هزینه و به آسانی، نشتی لوله‌های آب و فاضلاب را تعمیر کنید.

رفع نشتی

نشانه‌های ترکیدگی لوله


مبلغ سرسام‌آور قبض آب

اگر مبلغ قبض آب بسیار بیشتر از چند ماه گذشته باشد و با صرفه‌جویی در مصرف آب نیز کاهش نیابد، به احتمال زیاد جایی از لوله‌ای آب دارد هدر می‌رود.

کنتور آب

اعداد کنتور نگرانی درباره ترکیدگی لوله را تایید می‌کند.

کپک یا قارچ روی دیوارهایی به جز دیوار حمام

ازآنجایی که کپک و قارچ در محیط‌های تاریک و مرطوب رشد می‌کند، نشتی لوله‌های داخل دیوار بستر مناسبی را برای رشد کپک و قارچ ایجاد می‌کند. بنابراین اگر روی دیوارهایی به جز دیوار حمام این علائم را مشاهده کردید، احتمالاً لوله ترکیده است.

لک شدن، باد کردن یا فروریختن دیوارها، سقف و کف

باد کردن، فروریختن، تاب ‌برداشتن یا لک شدن سقف، کف و دیوارهای خانه علامت نشتی لوله‌های اطراف ناحیه خرابی است. البته رطوبت زیاد محیط نیز می‌تواند علت این مشکلات باشد. اما اگر علاوه بر این خرابی‌ها، قبض آب نیز زیاد شود و علائم پیش‌گفته نیز مشاهده شود، باید خود را آماده تعمیر نشتی لوله کنید.

بوی نم و رطوبت

جمع شدن آب راکد و کهنه بوی رطوبت ناخوشایندی را تولید می‌کند. بنابراین اگر سرویس بهداشتی را تمیز کرده‌اید، اما هنوز بوی رطوبت از بین نرفته است، حتماً جایی ترکیدگی لوله است که آب از آن خارج می‌شود و در جایی از خانه جمع می‌شود.

روش‌های تشخیص ترکیدگی لوله


روش اندازه‌گیری حداقل جریان در شب

ترکیدگی لوله

قبل از هر کاری شیرهای دروازه‌ای مجتمع را ببندید، البته با این کار آب تمام مجتمع قطع می‌شود. سپس آب از طریق تجهیزات اندازه‌گیری، جریان حداقل به جریان‌سنج فرستاده و اندازه‌گیری می‌شود. اندازه‌گیری یک جریان حداقلی هنگام قطع بودن آب، علامت نشتی است. برای اندازه‌گیری دقیق با جریان‌سنج قابل حمل باید آزمایش روی مفصل انجام شود.

روش آکوستیک

دستگاه تشخیص ترکیدگی لوله

سر فلزی میله آکوستیک به کنتور آب، شیر دروازه‌ای یا شیر آتش‌نشانی فشار داده می‌شود. سپس متخصص گوشش را روی دیافراگم ارتعاشی تعبیه شده در سر دیگر میله می‌گذارد و به صدای انتقال یافته نشتی گوش می‌دهد. البته میله آکوستیک فقط مشخص می‌کند که آیا در اطراف نشتی وجود دارد یا خیر و این روش برای تعیین محل ترکیدگی لوله کاربرد ندارد.

چنانچه از نشت‌ یاب الکترونیک استفاده شود، پیکاپ صدای نشتی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند. پیکاپ روی زمین قرار داده می‌شود تا صدای انتقال یافته به سطح زمین تقویت شود و با هدفون شنیده شود. متخصص پیکاپ را منظم و به آهستگی حرکت می‌دهد تا به نقطه‌ای برسد که صدا بیشترین شدت را دارد. این نقطه همان محل نشتی است.

روش همبستگی

تشخیص نشتی لوله

در روش همبستگی برای تعیین محل نشتی از نشت‌ یاب همبستگی استفاده می‌شود که از آنالیزور همبستگی، سنسور، تقویت کننده و انتقال دهنده تشکیل می‌شود. ابتدا متخصص سنسورها را دو دو نقطه، برای مثال شیر دروازه‌ای و شیر آتش‌نشانی قرار می‌دهد، سپس اختلاف زمان انتشار صدای نشتی را در هر دو سنسور با استفاده از آشکارساز محاسبه می‌کند. محل نشتی با توجه به تاخیر زمانی، فاصله بین سنسورها و شدت صدای نشتی آب که از راه لوله منتقل می‌شود، تعیین می‌شود. روش همبستگی این مزیت را دارد که می‌توان محل نشتی را بدون توجه به شلوغی و سروصدای شهر و عمق لوله‌های مدفون شده تعیین کرد.

نشت‌یاب زمان کامل

نشت یاب

نشت‌ یاب نوع زمان کامل برای تعیین نشتی از این اصل بهره می‌گیرد که نشتی آب صدایی پیوسته دارد. این دستگاه صدای انتقال یافته را در یک بازه زمانی مشخص (10 ثانیه تا 3 دقیقه) با دو سنسوری اندازه‌گیری می‌کند که به نقاط مشخص لوله‌های آب در محدوده یک کنتور متصل می‌شود.

این روش ویژگی‌های بارزی دارد که از آن جمله می‌توان به تاثیر نداشتن صداهای مصرف آب حین اندازه‌گیری یا مداخله ایجاد نکردن صدای رفت و آمد و شلوغی اشاره کرد. به علاوه کار با این دستگاه به مهارت خاصی نیاز ندارد.

نشت‌یاب نوع انتقالی

نشت یابی

از آشکارساز نوع انتقالی برای تشخیص ترکیدگی لوله استفاده می‌شود. گاز نجیب هلیوم مخلوط شده با آب یا هوا در لوله تزریق می‌شود و با استفاده از آشکارساز هلیوم خارج شده از لوله و وارد شده به زمین تشخیص داده می‌شود. با توجه به این که ساز و کار آشکارساز انتقالی، برخلاف نشت‌ یابی آکوستیک یا همبستگی، مبتنی بر صدای نشتی نیست، در این روش نشتی‌های بسیار جزئی یا نشتی لوله‌های بزرگتر مانند لوله‌های توزیع اصلی مدفون شده در عمق زمین نیز تشخیص داده می‌شود.

دیگر روش‌های نشت‌یابی

برای نشت‌یابی علاوه بر دستگاه‌های نشت‌یابی به دستگاه‌های دیگری نیز برای پیدا کردن محل ترکیدگی لوله‌ها، آزمایش کیفیت آب و اطمینان از یکی بودن آب نشتی و آب لوله‌کشی نیز نیاز است.

آشکارساز لوله فلزی، آشکارساز لوله غیرفلزی و ژنراتور ضربه قوچ از جمله وسایلی هستند که برای مکان‌یابی لوله به کار برده می‌شوند. اما برای این که مشخص شود آیا آب نشتی همان آب لوله‌کشی است یا خیر، متخصص از دستگاه‌های ساده‌ای مانند دماسنج آب، آنالیزور کلر باقیمانده، پی اچ متر و آشکارساز هدایت یا از روش دقیق اندازه‌گیری تری هالومتان استفاده می‌کند.

روش های نشت یابی

قیمت تجهیزات نشت‌یابی


قیمت تجهیزات با هم متفاوت است. اگر برای تشخیص ترکیدگی لوله به تجهیزات نشت‌ یابی الکترونیک نیاز داشته باشید، هزینه نشت‌یابی بیشتر خواهد شد.

دکتر پایپ، بهترین روش تعمیر نشتی لوله


چسب نشتی گیر

  • ابتدا مسیر جریان را قطع کنید تا فشار سیال قطع شود و محل نشتی را کاملا تمیز و خشک نمایید. (در صورت نیاز توسط یک فرچه سیمی، محل نشتی را عاری از هر گونه رسوب و زنگ زدگی نمایید.)
  • دستکش را بپوشید.
  • خمیر را کاملا ورز نمایید و مخلوط کنید تا کاملا یکدست خاکستری شود (توجه بفرمایید که این خمیر از دو بخش تشکیل شده است و بخش میانی باید به خوبی با بخش بالایی مخلوط گردد.)
  • خمیر را روی محل نشتی فشار دهید و آنرا در محل نشتی بطوری گسترش دهید که از هر طرف 5 سانتی متر گسترش یابد.
  • مدت ده دقیقه به خمیر زمان بدهید تا کمی سفت شود.
  • نوار را به مدت 15 تا 20 ثانیه در آب نگه دارید تا آب به لایه‌های آن نفوذ کند.
  • نوار را روی لوله به نحوی بپیچانید که لایه‌های رویین نوار روی سطح لوله قرار گیرد. توجه کنید که میزان گسترش نوار از لبه خمیر حداقل 5 سانتی متر باشد و نیز هر لایه نوار حداقل 30 درصد از لایه قبلی را همپوشانی نماید و پس از پیچیدن هر لایه نوار مقداری آب روی لایه پیچیده شده بریزید تا رزین پلی اورتان مربوط به هر لایه نوار فعال شود و نیز هر لایه نوار را هنگام پیچیدن محکم بکشید تا بخوبی به سطح لوله بچسبد.
  • پس از اتمام پیچیدن نوار حدود 50دقیقه صبر کنید تا خمیر و نوار کاملا با هم ست شوند سپس جریان را باز کنید.

زمان لازم پس از ترمیم جهت برقراری جریان مجدد در لوله (بر اساس دمای محیط)

  • دمای 36 درجه سانتیگراد: 20 الی 25 دقیقه
  • دمای 28 درجه سانتیگراد: 25 الی 30 دقیقه
  • دمای 21 درجه سانتیگراد: 30 الی 35 دقیقه
  • دمای 16 درجه سانتیگراد: 75 الی 80 دقیقه
  • دمای 10 درجه سانتیگراد: 140 الی 150 دقیقه
  • دمای 5 درجه سانتیگراد: 170 الی 180 دقیقه

مشخصات محصول رفع ترکیدگی لوله

محصول تعمیر لوله دکتر پایپ شامل:

  • یک نوار فایبر گلاس اشباع شده با رزین پلی اورتان، آب و سرنج صنعتی
  • قابلیت کاربرد و استفاده برای انواع متریال‌های لوله مانند:  Rubber،PVCT، Copper، Metal
  • ترمیم شکاف‌ها، پوسیدگی‌، زنگ زدگی و نشتی
  • مقاوم در برابر ترکیبات هیدروکربن‌ها، آلی، اسیدی، حلال‌ها، مواد شیمیایی، الکل‌ها، استر، هالوکربن‌ها، آب‌های ناخالص و شور

ویژگی‌های محصول

  • کاربرد سریع، آسان و بدون نیاز به تعمیرات پرهزینه ظرف مدت سی دقیقه
  • مقاومت دمایی: 200 الی 20- درجه سانتی گراد
  • مقاومت فشاری: برای نشتی به ابعاد 50 در 10 میلی متر 565psi، برای نشتی به ابعاد 25 در 10میلی متر 1160psi

ویدیوی نحوه کار با چسب نشتی گیر دکتر پایپ

آخرین دیدگاه و 2 دیدگاه دیگر نیاز به تایید دارند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید