انواع لوله آب

آشنایی با انواع لوله آب و روش های رفع نشتی انواع لوله های آب، نفت و گاز، پتروشیمی و …با ما همراه باشید

لوله‌ها برای حمل گاز, آب سرد و گرم و مایعات دیگر از یک مکان به محل دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع مختلف لوله‌ها در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها براساس کاربرد و تناسب انتخاب می‌شوند و قیمت آن‌ها نیز مدنظر گرفته می‌شود. برای لوله‌کشی و تامین آب، برخی از رایج‌ترین و بهترین لوله‌های مورد استفاده عبارتند از :

  1. لوله چدنی
  2. لوله گالوانیزه
  3. لوله آهنی ریخته شده
  4. لوله استیل
  5. لوله مسی
  6. لوله پلاستیکی (pvc)
  7. لوله های سیمانی آزبست
  8. لوله بتنی
  9. لوله رسی فشرده

در این مقاله ، ما همه انواع لوله‌کشی فوق را در جزئیات پوشش خواهیم داد.

رفع نشتی

قبل از تصمیم‌گیری درباره جایگزین سازی پمپ، مهم است که به دقت استخر را ارزیابی کنید. این به این دلیل است که امروزه پمپ‌ها بسیار کارآمدتر از پمپ‌های قدیمی هستند و اگر شما به سادگی از معیار اسب بخار استفاده کنید با ریسک خرید پمپ بزرگتر را مواجه خواهید بود. برای کمک به شما در انتخاب پمپ ، ما یک خلاصه کوتاه از انواع پمپ همراه با یک نمودار مقایسه‌ای در پایین صفحه داریم . همچنین درجه بندی هر پمپ را نیز در نظر گرفته‌ایم.

انواع مختلف لوله آب

1- لوله چدنی

در میان انواع لوله آب، لوله چدنی به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و نتیجتا عمر طولانی به طور گسترده برای سیستم‌های توزیع آب شهری استفاده می‌شود. لوله چدن از آهن ریخته گری شده ساخته شده‌است. این لوله‌ها معمولا ً از ۵ سانتی متر تا ۱۲۰ سانتیمتر قطر دارند. تحت شرایط عادی انتظار می‌رود که یک لوله چدن بمدت ۱۰۰ سال قابل استفاده باشد.

لوله چدنی

طول معمول یک لوله ۱۲ فوت است اما این طول تا ۲۰ فوت نیز می‌تواند باشد. لوله چدن در چندین رده ضخامت برای فشارهای مختلف تا حداکثر ۳۵۰ psi ساخته می‌شود. لوله‌های چدن معمولا ً برای محافظت در برابر خوردگی و بهبود خواص هیدرولیکی در یک ترکیب شیمیایی فرو می‌روند؛ اندازه‌های بزرگ‌تر ممکن است به آستر ملات سیمان آغشته شوند.

یک اتصال مشترک برای لوله های چدن ، سری و شیر آن است . چند نوار کتانی قبل از این که شیر به داخل سری وارد شود، در اطراف شیر آب پیچیده می‌شوند و سپس مقدار بیشتری از کتان در محل اتصال پیچیده میشود. در نهایت، فاصله بین سری و شیر با سرب گداخته پوشیده می‌شود، که به شدت بعد از خنک شدن لوله را آب بندی میکند. ترکیبات ساخته شده از گوگرد و مواد دیگر و ملات سیمان نیز برای اتصالات استفاده می‌شوند. این مواد نسبت به سرب ارزان‌تر هستند ، اما معمولا ً مفاصل درز گیری شده توسط آن ها انعطاف‌پذیری کمتری دارند.

لوله های فلنجی برای ایستگاه‌های پمپاژ ، کارخانجات فیلتر و مکان‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن جا ممکن است باز کردن و جداسازی لوله لازم باشد. کوپلینگ های فلنجی در صورتی که قرار باشد ضد آب باشند باید به همراه واشر نصب شوند.

به دلیل نیاز به نیروی کار ماهر برای انجام اتصالات سرب، کوپلینگ های مکانیکی به جای مفاصل سری – و – شیر کاربرد گسترده‌ای دارند. این کوپلینگ ها که به راحتی به هم متصل می‌شوند به منظور اجتناب از  فرایند جایگذاری دقیق کوپلینگ های معمولی و انعطاف‌پذیری بالای این روش جای گذاری لوله‌ طراحی شده و استفاده میشوند. یکی از معمول‌ترین : کوپلینگ ها Dresser است .

لوله‌های چدنی ارزان و مقرون ‌به ‌صرفه هستند و می‌توان آنها را به راحتی به کوپلینگ متصل کرد و برش داد.

بیشتر بخوانید:

لوله‌های چدنی: انواع، کاربرد، مشخصات، مزایا، جدول استاندارد، لیست قیمت

لوله چدنی

این لوله ها بادوام هستند و طول عمری برابر 100 سال دارند. اما همزمان با گذر زمان، قدرت حمل آب در آن ها کاهش می‌یابد و نمی‌توانند بیش از ۷ کیلوگرم بر سانتی متر مربع فشار را تحمل کنند: لوله‌های چدنی به طور کلی با اره و چکش جدا میشوند، اما برای برش بهتر آنها تیغه برش نیز می‌تواند استفاده شود.

روش‌های زیر برای اتصال یک لوله چدنی به کار می‌روند.

  • سری و شیر مشترک.
  • واشر مشترک.
  • اتصال گسترده.

2- لوله آهنی گالوانیزه  ( G.I )

لوله‌های G.I از ورقه فولادی نرم ساخته شده‌اند. مفصل آن با جوش متصل می‌شود. لوله G.I برای تامین آب، گاز یا هر مایع دیگری در داخل ساختمان به کار می‌رود. این نوع لوله‌ها از ۱۲ میلی متر ( ۰.۵ اینچ ) تا ۱۵ سانتی متر ( ۶ اینچ ) در قطر تهیه می‌شوند. آن‌ها در ۶ متر ( ۲۰ فوت ) در دسترس هستند.

2. لوله آهنی گالوانیزه ( G.I )

ضخامت دیواره ورق با توجه به قطر آن‌ها متفاوت است. لوله پس از تهیه, در محلول روی غوطه‌ور می‌شود. این عمل به عنوان گالوانیزه کردن شناخته می‌شود. به این ترتیب, لوله از زنگ زدگی نجات میابد. متوسط عمر این لوله 10 سال است. آن‌ها می‌توانند به راحتی به هم متصل شوند, بریدن و خم کردن آن‌ها نیز کار آسانی است. آن‌ها به کمک یک سوکت به هم متصل می‌شوند. این لوله‌ها سبک و ارزان هستند. آب‌های اسیدی و قلیایی این لوله‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند.

3- لوله آهنی فرم داده شده

این نوع لوله‌ها مانند لوله گالوانیزه هستند. برای حمل آب, گاز و یا مایعات دیگر از یک مکان به مکان دیگر استفاده می‌شوند. تنها تفاوت بین انواع لوله‌های آهنی فرم داده شده و گالوانیزه این است که لوله‌های آهنی به کمک ورقه‌های آهنی جوشکاری شده تهیه می‌شوند. به علاوه این لوله‌ها به صورت یکپارچه نیز ساخته میشوند. وزن این لوله‌ها کم است. بریدن و خم کردن این لوله بسیار آسان است. برای اتصال به این لوله‌ها از روشهای زیر استفاده می‌شود:

  • اتصالات پیچی
  • اتصالات فلنجی
  • اتصالات جوشی

3. لوله آهنی فرم داده شده

 لوله‌های آهنی با قطر 12 میلی متر تا قطر 15 میلیمتر متر وجود دارند.

4- لوله فولادی

لوله‌های فولادی برای حمل آب , گاز و یا مایعات دیگر از یک مکان به دیگری تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها از ورقه‌های فولادی ساخته شده‌اند. لوله‌های کوچک در طول جوش اتصال جوشی دارند که قابل مشاهده نیستند. لوله‌های بزرگ اتصال پرچی و اتصال جوشی دارند. پس از ساخت این لوله‌ها , در محلول روی غوطه‌ور می‌شوند. این عمل برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می‌شود. متوسط سن این لوله‌ها از 25 سال تا 50 سال است.

لوله استیل

این لوله‌ها سبک هستند و می‌توانند با اتصال جوشی به هم متصل شوند. آن‌ها برای پشتیبانی باز استفاده قرار می‌گیرند و توسط فلنج متصل می‌شوند. لوله‌های استیل را می‌توان به راحتی خم کرد. آب اسیدی و آب قلیایی می‌توانند باعث خوردگی این لوله‌ها شوند. تعمیر این نوع لوله دشوار است. به علت ضخامت کم‌ دیوار این لوله ها  با فشار خارجی تحت فشار قرار میگیرند.

بیشتر بخوانید:

انواع لوله های کربن استیل: استاندارد، مشخصات، قیمت

5- لوله مسی

لوله‌های مسی قطر های کوچکی دارند. از آنجا که مس زنگ نمیزند این لوله‌ها بادوام هستند. با این حال، با توجه به اینکه که مس پرهزینه است، این لوله ها در مکان‌های محدود مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع لوله‌ها به طور کلی برای حمل آب داغ یا بخار مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها حتی در دمای بالا، خم و ضعیف نمی‌شوند.

لوله مسی

6- پرکاربردترین انواع لوله آب در ساختمان: لوله pvc

لوله های pvc معروف ترین لوله از میان انواع لوله های آب در صنعت ساختمان هستند. این لوله‌ها که شامل لاستیک و فسفر هستند PVC نامیده میشوند. لوله‌های PVC برای تامین آب, آب اسیدی و آب قلیایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. آب داغ نباید از طریق لوله های پلاستیکی جابجا شود. این لوله‌ها با استفاده از یک اتصال یا سوکت به محلول متصل می‌شوند. این لوله‌ها زنگ ‌نمیزنند، آن‌ها سبک هستند و برش, خمش و اتصال برای لوله‌ها آسان است.

لوله pvc

این نوع لوله‌ها مقاومت خوبی در برابر جریان الکتریکی دارند. آن‌ها در افزایش دما بی‌فایده هستند. هم چنین آن‌ها بعد میخ کردن بی استفاده میشوند.

بیشتر بخوانید:

لوله و اتصالات پلی پروپیلن:مشخصات و لیست قیمت

7- لوله‌های سیمانی آزبست

لوله آزبست از آزبست, سیلیس و سیمان ساخته شده است و تحت فشار به ماده‌ای متراکم و متجانس تبدیل می‌شود که قدرت قابل ‌توجهی دارد. الیاف آزبست به طور کامل با سیمان مخلوط شده و به عنوان تقویت ‌کننده عمل می‌کند. این نوع لوله در قطر 4 تا 36 اینچ در طول 13 فوت در دسترس است. لوله در گریدهای مختلف ساخته می‌شود که قوی‌ترین آن‌ها برای فشار داخلی تا 200 psi می‌باشد.

لوله سیمانی آزبست

لوله آزبست به وسیله کوپلینگ ویژه‌ای , مونتاژ میشود که شامل یک اسلیو لوله و دو حلقه لاستیکی است که بین لوله و داخل اسلیو فشرده می‌شوند. این اتصال به اندازه خود لوله در برابر خوردگی مقاوم است و به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است تا به اندازه ۱۲ درجه انحراف در لوله اطراف منحنی اجازه دهد. یک لوله سیمان آزبستی – سبک است و می‌تواند بدون نیروی کار ماهر مونتاژ شود. همچنین می‌تواند با ترکیبات سولفور به لوله چدن متصل شود. این لوله به راحتی برش داده می‌شود و می ‌توان آن را برای خدمات اتصالات به کار برد. بازدهی هیدرولیکی یک لوله آزبست بالاست. با این حال، در صورتی که لوله در معرض بنزین و یا سایر محصولات نفتی قرار گیرد ، ممکن است آب بندی پلاستیکی آن خراب شود. این لوله به راحتی با حفاری ابزار آسیب می‌بیند و توانایی بالایی در خم شدن ندارد. آن‌ها برای حمل آب تحت فشار پایین به کار می‌روند. این لوله‌ها از داخل نرم هستند. به همین دلیل عملکرد آن‌ها بهتر است. همچنین لوله های سیمانی آزبستی ارزان نیستند.

8- لوله بتنی

لوله بتون پیش‌ ساخته در اندازه‌های بزرگ‌تر تا ۷۲ اینچ موجود است و  تا ۱۸۰ اینچ نیز بنا به سفارش ساخته می‌شود. این نوع لوله در قطرهای بالای ۲۴ اینچ ، قابل تقویت هستند. این تقویت ممکن است شکل زخم یا جهش بیضوی داشته باشد. در لوله‌های بزرگ، تقویت لوله معمولا ً به وسیله دو قفس استوانه‌ای است که لوله بتونی پیش‌ ساخته با چرخش سریع بتن در محور لوله ساخته می‌شود. نیروی گریز از مرکز، ملات را محکم به فرم ها فشار می‌دهد و منجر به ایجاد بتن با تراکم بالا می‌شود.

لوله بتنی

برای فشار های پایین، لوله بتونی معمولا ً با یک ملات سیمانی پوشیده – و با شیر متصل می‌شود، اما برای فشارهای بالا، اتصال قفل یا چند اتصال ویژه دیگر مورد نیاز است. برای فشار بالای ۱۰۰ فوت، اغلب یک استوانه فلزی جوش داده شده برای ایجاد فشار آب قرار در لوله داده می‌شود.

به دلیل نیاز به انتقال کارخانجات و فرم ها در طول مسافت‌های طولانی ، ساخت یک لوله در محل نسبتا ً گران ‌قیمت است. پس ساخت آن فقط برای لوله هایی با اندازه های نا موجود در فرم‌های از پیش ‌ساخته و یا در جایی که مشکلات حمل و نقل استفاده از لوله پیش‌ ساخته را غیر ممکن میسازند مناسب است. برای جریان جاذبه، یک لوله بتونی مشترک در کالیفرنیا توسعه داده شده‌است. این لوله در اندازه‌های ۲۴ تا ۷۲ اینچی ساخته شده‌است. نرخ تولید آن از ۴۰ تا ۱۲۰ متر بر ساعت متغیر است. باوجود اینکه این لوله تقویت نشده است، عملکرد آن تا به امروز خوب بوده است.

یک لوله بتونی باید حداقل ۳۵ تا ۵۰ سال تحت شرایط متوسط دوام داشته باشد. آب الکاین ممکن است باعث تخریب سریع بخش‌های بتونی نازک شود. لوله‌های بتن که فاضلاب را حمل می‌کنند ممکن است در معرض خوردگی سولفید واقع شوند و ممکن است مدت کوتاهی عمر کنند مگر اینکه اقدامات احتیاطی مقتضی انجام شود.

امروزه لوله‌های بتنی به طور متداول استفاده می‌شوند. آن‌ها حتی در فشار پایین و نیز فشار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های بتونی ساده برای فشار پایین ساخته شده‌اند و لوله‌های RCC ( بتن مسلح ) برای فشار بالا ساخته می‌شوند.

لوله‌های بتونی ساده می‌تواند فشار آب را تا ۱۵ متر ( 50 فوت ) تحمل کند و لوله‌های RCC می‌توانند فشاری تا ۷۵ متر ارتفاع ( 230 فوت ) تحمل کنند . برای فشار بیش از این , لوله‌های مقاوم شده ساخته می‌شوند. هزینه نگهداری آین لوله ها کم تر بوده. خوردگی این لوله‌ها را تحت‌ تاثیر قرار نمی‌دهد. این لوله‌ها سنگین هستند . بنابراین حمل و نقل آن‌ها دشوار است . تعمیر آن‌ها نیز دشوار است.

9- لوله های رسی فشرده

این نوع لوله اغلب به عنوان لوله فشار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد ، اما به طور گسترده در فاضلاب و زه کشی برای جریان در عمق جزیی استفاده می‌شود. مزیت اصلی آنها این است که عملا ً عاری از خوردگی هستند و عمر طولانی دارند همچنین سطح صاف آن راندمان هیدرولیکی بالایی را فراهم می‌کند. اگرچه معمولا ً استفاده از این لوله‌ها تحت فشار بالا – به دلیل قدرت کم آن در این شرایط و مشکل ایمن‌سازی مفاصل – جلوگیری می‌شود .

لوله رسی فشرده

متداول‌ترین اتصال برای لوله‌های رسی منجمد شده, اتصال فشاری است که در آن سطوح با دقت در تماس با یکدیگر قرار می‌گیرند. همچنین معمولا ً از کوپلینگ لاستیک – با باندهای فولادی مقاوم به خوردگی برای لوله رسی ساده استفاده می‌شود. اما اغلب اتصالات این نوع لوله برای عبور آب به خارج از لوله, باز باقی می‌ماند. این نوع لوله معمولا ً طولی برابر ۳ فوت دارد اما تا اندازه ۲، ۲.۵، و ۴ فوت نیز می‌توانند ساخته شوند. قطر داخلی آنها تا ۲ اینچ برای ۴ تا ۱۲ اینچ و تا ۳ اینچ برای بالای ۱۲ اینچ متفاوت است. لوله رسی در قطر بزرگ‌تر از ۳۶ اینچ به ندرت استفاده می‌شود. به دلیل تغییرات بعدی، در زمانی که لوله در کوره است، تلرانس آزاد در همه ابعاد ضروری است.

تعمیر نشتی لوله و جلوگیری از خوردگی لوله

در مقاله زیر می توانید با روش های تعمیر نشتی لوله آشنا شوید:

5 روش تعمیر نشتی لوله

اما همانگونه که در مقاله بالا خواهید دید، در اکثر موارد برای تعمیر نشتی لوله لازم به تعویض قطعه نشت کننده نیست. بانداژ آب بندی دکتر پایپ، محصول مشترک آمریکا و کره جنوبی، راه حل ویژه ای برای تعمیر دائمی انواع لوله آب،نفت و گاز، و پتروشیمی فراهم کرده است. حتی با این محصول میتوان نشتی لوله را در حالت آنلاین (بدون نیاز به قطع جریان) برطرف نمود. لازم به ذکر است برای استفاده از این محصول لازم به داشتن هیچ دانش فنی خاصی نمیباشد و با دیدن ویدیو های آموزشی و مشاوره با کارشناسان مجموعه دکتر پایپ، میتوانید به سادگی جهت رفع نشت انواع لوله ها اقدام نمایید

در اکثر موارد برای تعمیر و رفع نشت لوله لازم به تعویض قطعه نشت کننده نیست. همچنین میتوان با روشی منحصر به فرد لوله ها را در برابر خوردگی و پوسیدگی محافظت کرد. بانداژ آب بندی دکتر پایپ، محصول مشترک آمریکا و کره جنوبی، راه حل ویژه ای برای تعمیر دائمی انواع لوله ها فراهم کرده است. حتی با این محصول میتوان نشتی لوله را در حالت آنلاین (بدون نیاز به قطع جریان) برطرف نمود. لازم به ذکر است برای استفاده از این محصول لازم به داشتن هیچ دانش فنی خاصی نمیباشد و با دیدن ویدیو های آموزشی و مشاوره با کارشناسان مجموعه دکتر پایپ، میتوانید به سادگی جهت رفع نشت انواع لوله ها اقدام نمایید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر  با شماره 09190884640 تماس حاصل فرمایید یا اینکه بر روی لینک های زیر کلیک کنید:

آخرین دیدگاه و 7 دیدگاه دیگر نیاز به تایید دارند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید