کاربرد انواع تاسیسات مکانیکی برای تجهیز ساختمان‌های تجاری و مسکونی

,
کاربرد-انواع-تاسیسات-مکانیکی

پیچیدگی ساختمان‌های صنعتی و تجاری امروز، اهمیت برنامه ریزی و محاسبه تاسیسات مکانیکی مطلوب (تهویه، گاز، لوله کشی) را نشان می‌دهد. برخی متخصصین قادر به طراحی و اجرای پروژه‌های یکپارچه در این زمینه خواهند بود. نصب خدمات مکانیکی باید شامل سیستم گرمایش، تهویه، آب، خاک و ضایعات و خدمات حفاظت آتش نشانی باشد. طراحی خدمات مکانیکی باید شرایط محیطی، سازهٔ ساختمان و جهت گیری فضاها، ویژگی‌های عملکرد حرارتی ساختمان، مدل‌های فضاهای اشغال شده و محدودیت‌های دفع آلاینده‌ها را در نظر بگیرد. معیارهای طراحی و انتخاب سیستم‌های مختلف مکانیکی باید به صورت فردی مورد بررسی قرار گیرد تا یک نتیجه دقیق در صورت امکان حاصل شود. مسائل زیر باید در سیستم‌های مکانیکی مناسب گنجانده شود، هزینه کل سرمایه، هزینه‌های در حال اجرا، هزینه جایگزینی، فضای پلان، کنترل، تعمیر و نگهداری، بهره وری، سر و صدا، ظاهر، تداخل با حوادث کاربر، پاسخ، تأثیر در ساخت، سازگاری با تهویه طبیعی در صورت مناسب.

چسب نشتی گیر دکتر پایپ

متخصصین ما، مهندسی پوشش، طراحی پروژه و اجرای تاسیسات برای تولید و کسب و کار و تجارت برای موارد زیر مهارت‌های لازم را دارند:

  • گرمایش
  • خط آب
  • تهویه و مدیریت هوا در اهداف تجاری و تجاری

برخی از ویژگی‌های شرکت مپا عبارت‌اند از:

  • تجارب غنی از زمینه استفاده کارآمد از انرژی و منابع انرژی قابل تجدید
  • تیم حرفه‌ای متخصص در زمینه طراحی و تحقق پروژه

محصولات دکتر پایپ DR.PIPE نماینده انحصاری از شرکت BL-TECH کشور کره جنوبی می‌باشد و محصولات این شرکت دارای استاندارد KCW کره جنوبی و ASTM امریکا می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید این محصول می‌توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

 تاسیسات مکانیکی چیست؟


تاسیسات-مکانیکی-چیست

سیستم‌های مکانیکی، برق و لوله کشی (MEP) بخش مهمی از خدمات ساخت و ساز می‌باشند و می‌توانند بسیاری از عملکردهای مختلف را داشته باشند. سیستم‌های MEP به طور معمول توسط مشاوران و پیمانکاران متخصص طراحی شده‌اند و می‌توانند از لحاظ هماهنگی و جزئیات، چالش‌های پیچیده‌ای را ارائه دهند. این سیستم‌ها باید اهداف و معیارهای مختلفی را برای طراحی، نصب، راه اندازی، بهره برداری و تعمیر و نگهداری ایجاد نمایند. برخی از چالش‌های موجود عبارتند از:

  • هماهنگی فضایی، اجتناب از درگیری‌های سخت و نرم
  • قطعات چندگانه به طور یکپارچه به عنوان یک سیستم واحد عمل نمایند.
  • نصب و راه اندازی مجتمع، عملیات تست و مراحل تعمیر و نگهداری

مکانیکی

سیستم‌های مکانیکی اغلب با سیستم‌های تهویه هوا و تهویه مطبوع مرتبط هستند، اما آنها همچنین می‌توانند به سیستم‌های حمل و نقل مانند آسانسور و پله برقی، عناصر زیرساخت، پلان صنعتی و ماشین آلات صنعتی و غیره مرتبط باشند. تهویه مطبوع و تهویه هوا می‌توانند در ساختمان‌ها برای موارد زیر مورد استفاده قرار گیرند:

  • حفظ کیفیت هوا در داخل
  • تنظیم دمای داخلی
  • تنظیم رطوبت داخلی

برق

سیستم‌های برق ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تأمین برق و توزیع
  • سیستم‌های اطلاعاتی و مخابراتی
  • سیستم‌های کنترل
  • سیستم‌های امنیتی و دسترسی
  • سیستم‌های تشخیص و هشدار
  • روشنایی داخلی و بیرونی

واضح است که بین سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی با بسیاری از سیستم‌ها از جمله هر دو اجزای مکانیکی و الکتریکی سازگاری وجود دارد و از این رو اصطلاح M & E (مکانیکی و الکتریکی) به کار برده می‌شود.

لوله کشی

لوله کشی اشاره به هر سیستمی دارد که اجازه می‌دهد تا حرکت مایعات، به طور معمول شامل لوله، دریچه، اتصالات لوله کشی، مخازن و دستگاه‌های دیگر به راحتی صورت پذیرد. سیستم‌های لوله کشی می‌توانند برای موارد زیر مورد استفاده قرار گیرند:

  • گرمایش و سرمایش
  • دفع ضایعات
  • تأمین آب گرم سرد و گرم
  • سیستم‌های بازیافت و تصفیه آب
  • زهکشی آب باران، آب‌های سطحی و زیر زمینی
  • خط لوله سوخت گاز

لوله در سیستم‌های مکانیکی


لوله-در-سیستم‌های-مکانیکی

لوله که همچنین به عنوان لوله کشی شناخته می‌شود، یک سیستم لوله‌ای است که از آن برای انتقال مایعات استفاده می‌شود. یک طراحی دقیق باید از یکپارچگی لوله، با پیروی از ملاحظات و اصول مختلف اطمینان حاصل نماید. استانداردهای ملی از قبیل کد ASME B31 برای لوله‌های تحت فشار یا BS 1560 فلنج های دایره‌ای برای لوله‌ها، دریچه‌ها و اتصالات به عنوان الزامات برای ساخت لوله‌ها و اجزای لوله‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از اجزای تشکیل دهندهٔ مختلف سیستم لوله کشی عبارتند از پشتیبانی لوله، واشر، فلنج، پیچ، دریچه، پالایش کننده‌ها، اتصالات انعطاف پذیر و گسترش دهنده. این اجزاء برای حس کردن و کنترل فشار، سرعت جریان و دمای مایع استفاده می‌شوند و سیستم معمولاً در نمودارهای لوله کشی و ابزار (P & IDs) مستند می‌شود.

مواد

لوله معمولاً با استفاده از فیبر کربن و فولاد ضد زنگ تولید می‌شود، اگر چه لوله‌های غیر فلزی پوشش دار و یا لوله‌های پلاستیکی از جمله چوب، فایبرگلاس، آلومینیوم، مس و بتن نیز می‌توانند استفاده شوند. در هنگام انتخاب مواد باید تغییرات در شرایط فرآیند که ممکن است رخ دهند، مانند تغییر در قدرت مواد در دمای بالا در نظر گرفته شود. از آنجا که جریان سیال می‌تواند به خوردگی و فرسایش منجر شود، برای لوله گذاری مناسب بهتر است از موادی استفاده شود که با درجهٔ مشخص و به آهستگی دچار خوردگی می‌شوند.

طراحی لوله

هنگام طراحی لوله، عملیات سیستم باید به وضوح درک شود. این به این معنی است که شرایط عادی و همچنین شرایطی که در هنگام راه اندازی، پایان کار و در زمان روند اختلال که ممکن است شامل موارد زیر باشند باید ارزیابی شوند:

  • افزایش فشار
  • کاویتاسیون
  • تحریک یا ارتعاش
  • بارهای سیکلی
  • شیب درجه حرارت و سیکل

نقطه نشت معمولاً در مفاصل لوله است و در نتیجه، تعداد مفاصل باید تا حد امکان به حداقل برسد. جوشکاری دائمی از مفاصل می‌تواند برای سیستم‌های لوله کشی با یکپارچگی بالا و یا انواع لولهٔ قابل اصلاح استفاده شود، از جمله فلنج، پیچ و یا اتصالات فشرده سازی. استفاده از رادیوگرافی و اولتراسونیک به عنوان وسیله‌ای برای ارزیابی جوش‌های یکنواخت بالا امری رایج است. دسترسی ایمن برای عملیات، بازرسی و نگهداری باید در هنگام طراحی خط لوله انجام شود. اتصالات لوله‌ها و پل‌ها باید از مقاومت مکانیکی مناسب برای بارهای اعمال شده برخوردار باشند. سوپاپ‌ها یا دریچه‌ها برای جدا کردن تجهیزات فرآیند، هم جهت تعمیر و نگهداری و هم مقاصد اضطراری استفاده می‌شود. توجه دقیق در این خصوص باید اعمال شود، زیرا مایع می‌تواند بین دریچه‌های بسته به دام افتاده و گسترش حرارتی و عدم توانایی برای کنترل رخ دهد.

لوله‌های خانگی

یک سیستم لوله کشی آشنا لوله کشی خانگی است که آب و سوخت را به خانه منتقل می‌کند و همچنین ضایعات را به شکل فاضلاب خارج می‌کند. یک سیستم گرمایش مرکزی شامل یک دیگ بخار، رادیاتور و سیستم لوله است که دیگ بخار و رادیاتور را به یکدیگر متصل می‌کند. معمولاً لوله‌ها زیر رادیاتور نصب می‌شوند. در زیر کف چوبی معلق، لوله‌ها زیر کف قرار گرفته و ریسرها به رادیاتورها از طریق سوراخ‌های ایجاد شده عبور می‌کنند. بنابراین برای اجتناب از نیاز به لوله کشی که باید توسط خود سازه پشتیبانی شود، باید آن‌ها را زیر کفپوش ها قرار داد. جایی که کف جامد وجود دارد، لوله‌های تغذیه با سطح بالا با لوله‌های سقفی می‌توانند رادیاتورهای مجاور یا یک تک رادیاتور را تغذیه کنند. به همین ترتیب، می‌توان لوله‌ها را بین لبه‌های یک سقف معلق نصب کرد، اما چنان چه هر طبقه یک خانه جداگانه باشد، این کار عملی نخواهد بود. جایگزین دیگر این است که لوله‌های تغذیه را در اطراف بالای دیوار درست زیر سقف با لوله‌های سقفی اجرا کنید. این روش نسبت به نصب لوله‌های تغذیه در سطح کف ارجح است زیرا درب‌ها مسائلی را ایجاد می‌کنند، هرچند این امر می‌تواند با رد کردن لوله‌ها از روی درب و یا پایین بردن آن‌ها به سمت کف حل شود. لوله‌های نصب شده در اتاق زیر شیروانی باید عایق بندی شوند، و در صورتی که لوله‌های گردش در بالای رادیاتور قرار داشته باشند، دریچه‌های فشار باید به گونه‌ای باشند تا بتوانند هر نوع هوایی در سیستم را آزاد کند. ترتیبات اساسی برای لوله کشی به شرح زیر است:

حلقه لوله تک

این مورد شامل تک حلقه لوله‌ای است که از دیگ بخار منشاء گرفته و به آن باز می‌گردد. همانطور که آب گرم در طول لوله پمپ می‌شود، از طریق گرمایش طبیعی به رادیاتور می‌رود، در حالی که آب خنک‌تر به داخل لوله باز می‌گردد.

لوله‌های تغذیه و بازگشت

این مورد یک سیستم کارآمدتر از حلقه لوله تک است و شامل آب گرمی است که به یک طرف هر رادیاتور در یک سیستم پمپ می‌شود، در حالی که طرف دیگر به یک لوله بازگردانندهٔ مجزا متصل است. این بدان معنی است که هر رادیاتور آب را کمابیش با همان دما دریافت می‌کند.

سیستم میکروبور

این سیستم از لوله‌های معمولی برای پمپ کردن آب از دیگ بخار به منیفولد و بازگشت آن به دیگ بخار استفاده می‌کند. از هر منیفولد، لوله‌هایی با قطر کوچکتر به رادیاتور متصل شده‌اند، و عموماً جریان را زیر 5 متر نگه می‌دارند. مزیت این سیستم این است که لوله‌های کوچکتر دارای آب کمتری هستند و در نتیجه گرمای کمتری در طول هر جریان در لوله از بین می‌رود.

نکات مهم برای انتخاب و نصب صحیح تاسیسات مکانیکی


نکات-مهم-برای-انتخاب-و-نصب-صحیح-تاسیسات-مکانیکی

آیا در حال آماده شدن برای نصب تجهیزات جدید در پلان خود هستید؟ نصب تجهیزات جدید، چه در یک خط تولید جدید یا در خط موجود، می‌تواند چالش برانگیز باشد. برای انجام آسان‌تر این فرایند و صرفه جویی در زمان و پول خود همراه با کاهش پتانسیل خرابی، قبل از نصب هر گونه تجهیزات جدید، سؤالات زیر را بپرسید

  1. ابتدا مطمئن شوید قبل از شروع آماده سازی برای نصب با مدیر پروژه تأمین کننده مشورت کنید. او ممکن است اطلاعاتی داشته باشد که بر آمادگی شما تأثیر می‌گذارد. مدیر پروژه همچنین فرد اصلی برای سؤالات مربوط به تحویل پروژه خواهد بود و به شما می‌آموزد که به چه چیزی نیاز دارید و چه کارهایی را قبل از تحویل تجهیزات، باید انجام دهید.
  2. الزامات الکتریکی و دیگر مواردی که نیاز به نصب در محل مناسب دارند را از تأمین کنندهٔ خود بخواهید. با درخواست موارد مورد نیاز پیش از شروع کار، شما دقیقاً می دانید که چه کاری باید قبل از اینکه تجهیزات جدید وارد شود، انجام گردد. در ادامه برخی از مواردی که باید در مورد آنها بپرسید ذکر شده‌اند:
  • قدرت (460V/3Ph/60hz, 120V, 24V) یا موارد دیگر
  • پنوماتیک (هوای فشرده)؛ 90 psi، 60 SCFM
  • دداستینگ (قطر پورت، نقاط متفاوت، فشار، میزان جریان)
  • کابل‌های ارتباطی (اترنت یا سایر موارد)
  1. دراپ سایت‌ها برای جا دادن این موارد کجا هستند؟ دانستن این نکته می‌تواند به شما در صرفه جویی در وقت کمک کند و به تأمین کننده در پیدا کردن موقعیت جدید تجهیزات کمک می‌کند. از مدیر پروژه برای طرح نهایی بپرسید و در صورت لزوم، دراپ سایت‌ها را اضافه کنید.
  2. آیا شرایط محیطی غیر معمول در پلان وجود دارد؟ نصب و راه اندازی می‌تواند برای تکنسین‌های سرویس دهنده دشوار باشد وقتی که آنها باید در چنین شرایطی کار کنند.
  3. اگر نصب و راه اندازی شامل تمیز کردن با فشار بالا با مواد شیمیایی یا سایر پاک کننده‌ها باشد، اطمینان حاصل کنید که جزئیات را با تأمین کننده به اشتراک بگذارید.
  4. ضخامت کف مورد نیاز برای تجهیزات جدید شما چیست؟ اطمینان حاصل کنید که از تأمین کننده خود وزن دقیق تجهیزات جدید را بپرسید، ربات‌ها هنگام حرکت نیروهای اضافی را به کف انتقال می‌دهند. به طور مثال، تجهیزات روبوتیک معمولاً نیاز به حداقل 8 اینچ تقویت کف اضافی دارند.
  5. ثبات یکی دیگر از عواملی است که باید برای تجهیزاتی که شامل یک ربات هستند آن را در نظر داشته باشید، بنابراین مطمئن شوید که در مورد انکریج ها برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. روبات‌ها می‌توانند بسیار سریع حرکت کنند و تجهیزاتی که آنها را در خود جای می‌دهند، بایستی ثابت بمانند. آیا انکرها همراه با تجهیزات جدید موجود هستند؟ اگر نه، آیا شما تمام انکرهای مورد نیاز برای تجهیزات جدید را دارید؟
  6. آیا شما نیاز به جا به جا کردن لوله و یا موارد دیگر دارید؟ نصب تجهیزات جدید ممکن است شما را مجبور به جابجایی اجزای موجود با توجه به اندازه و طرح تجهیزات جدید کند. اطمینان حاصل کنید که همه جابجایی‌ها قبل از نصب انجام می‌شوند، تا از تأخیر نصب و اختلال در تولید جلوگیری کنید.
  7. آیا نور برای تجهیزات جدید مناسب است؟ راه‌های جایگزین برای تهیه نور را برای تکنسین نصب در نظر بگیرید تا بتواند به درستی کار خود را انجام دهد. شما همچنین باید در مورد موقعیت نور فعلی خود فکر کنید. به عنوان مثال، اگر یک دستگاه بسته بندی جدید بزرگتر یا کوچکتر از نوع قبلی باشد، محل منبع نور که در حال حاضر به حفره ورودی متصل است، ممکن است به محض نصب دستگاه جدید، در موقعیت مطلوب قرار نگیرد.
  8. آیا شما همه موارد لازم را برای راه اندازی تجهیزات دارید؟ لیستی از همه مواردی را که لازم دارید تا تجهیزات خود را راه اندازی نمایید، تهیه و آزمایش کنید. این روند ممکن است شامل کیسه‌های خالی، رول کیسه‌های فیلم، پالت‌ها، فیلم بسته بندی، برچسب‌ها، برچسب زن، چاپگر و جوهر، چسب، چاقو، اسلیپ شیت، و غیره باشد.
  9. در صورتی که آماده سازی قبل از نصب برنامه ریزی نشده باشد و شما تا تاریخ موعد برای نصب آماده نباشید، آیا می‌توانید تجهیزات را برای مدت زمان طولانی در یک اتاق خشک بدون خراب شدن انبار کنید؟ برای برای جلوگیری از خراب شدن تجهیزات،، به دنبال پیدا کردن مکان خشکی برای ذخیره کردن آن‌ها باشید.
  10. آیا شما نیاز به یک پیمانکار خارجی مانند میلرایت برای انجام نصب مکانیکی دارید؟ از تأمین کننده خود بپرسید که آیا این خدمات در قرارداد شما وجود دارد یا خیر. در غیر این صورت، شما باید یک پیمانکار خارجی را استخدام کنید که بتواند برنامه نصب را انجام دهد.
  11. آیا شما نیاز به یک پیمانکار خارجی برای نصب تجهیزات جدید دارید؟
  12. آیا کابل هماهنگ با تجهیزات جدید شما موجود است؟ باز هم از فروشنده خود بپرسید. شما ممکن است نیاز به خرید کابل در جاهای دیگر داشته باشید و آنها را در محل مناسب برای نصب در دسترس داشته باشید.
  13. چه زمانی تکنسین‌های تأمین کننده برای نظارت بر نصب، راه اندازی و آموزش در دسترس هستند؟ به محض اطلاع از تاریخ تحویل، این زمان را با تکنسین خدمات تأمین کننده و کارکنان مناسب در پلان خود هماهنگ کنید.
  14. اندازه درب و یا راه‌های دسترسی دیگر که از طریق آن تجهیزات قابل تحویل هستند، چه اندازه است؟ قبل از تحویل، از تأمین کننده خود در خصوص اندازه بزرگترین قطعه تجهیزات بپرسید. به این ترتیب، شما قادر خواهید بود که ورودی مناسب برای تحویل تجهیزات را شناسایی کرده و جایگزینی را در صورت کوچک بودن محل تحویل آماده کنید.
  15. آیا یک بالابر یا ابزار معادل آن برای انتقال تجهیزات جدید از کامیون تحویل به مقصد خود در داخل پلان دارید؟
  16. موارد و وسایل دیگری که ممکن است برای دستیابی به تجهیزات یا نصب تجهیزات مورد نیاز باشد عبارت‌اند از طناب، اهرم، دستگاه جوشکاری، اسلینگ و غیره. از فروشنده خود بپرسید که به چه وسایلی نیازی خواهد بود.
  17. تیم تولید چه مدت زمانی را برای برداشتن تجهیزات موجود و نصب تجهیزات جدید لازم دارد؟ آیا در مورد نصب یا راه اندازی طولانی مدت بیش از حد انتظار “پلان دومی” دارید؟ مدت زمان مورد نیاز را به اطلاع مدیر پروژه برسانید و یک برنامه پشتیبان ایجاد کنید.
  18. کدام قطعات باید ذخیره شوند؟ حداقل، شما به یک کیت برای راه اندازی نیاز دارید.
  19. تیم‌های دیگر در پلان خود را در خصوص نصب تجهیزات جدید و زمان آن مطلع کنید. مهم این است که تیم شما این موضوع را بداند، زیرا این امر ممکن است چند روز تولید را تحت تأثیر قرار دهد. هشدار دادن به اعضای دیگر تیم نیز به آنها اجازه می‌دهد تا بدانند که ممکن است از آن‌ها خواسته شود به شما کمک کنند تا آماده شوید.
  20. روال‌های ایمنی داخلی، نیازهای آموزشی ایمنی و سایر استانداردهای داخلی را با تأمین کننده خود به اشتراک بگذارید. تأمین کنندگان به بسیاری از مشتریان خدمات می‌دهند و با استانداردهای ایمنی متعددی سر و کار دارند، بنابراین مطمئن شوید که تأمین کننده از قوانین امنیتی پلان شما آگاه است، به طوری که آن‌ها می‌توانند به درستی از قوانین پیروی کنند.
  21. آیا شما نیاز دارید که پرسنل نصب و راه اندازی تأمین کننده آزمایش مواد مخدر، کامل کردن مدارک بیمه و یا اضافه کردن نیازهای دیگر به بیمه خود را انجام دهند؟ با نمایندهٔ بیمهٔ خود مشورت نمایید و مطمئن شوید که هر کارمند باید قبل از اینکه بتواند در خدمت شما باشد، باید مراحل لازم را طی کند.
  22. در FAT (آزمایش پذیرش کارخانه) تامیین کنندهٔ خود شرکت کنید. این کار درک شما از تجهیزات را افزایش می‌دهد و ممکن است سوالاتی را که باید بپرسید در ذهن شما فعال نماید. هدف این است که در خصوص برخی موارد در نصب اطلاع لازم را داشته باشید. در صورت امکان با افراد نگهداری و تولید مشارکت کنید و کارکنان تولید را در مورد تجهیزات جدید آگاه کنید و آموزش دهید.
  23. برنامه پیگیری پس از نصب را با تکنسین تأمین کننده برنامه ریزی کنید. این امر منحنی یادگیری را برای کارکنان شما کوتاه می‌کند و حتی زمانی که شما از ابزار دستی به ماشین‌های روباتیک یا اتوماتیک روی می‌آورید، اهمیت بیشتری می‌یابد. تمام اطلاعاتی را که نیاز دارید از تأمین کننده دریافت نمایید؛ او می‌خواهد به عنوان یک منبع اطلاعات به شما در دستیابی به اهداف کمک کند.
  24. از تأمین کننده خود درباره نگهداری پیشگیرانه (PM) بپرسید: چه کارهایی در چه زمانی باید انجام شوند. یک مهندس قابل اطمینان در کارخانه خود را مطلع کنید که تجهیزات جدیدی نیاز به PM دارند. تیم خدمات مشتری تأمین کننده می‌تواند به شما در مورد همه مراحل پشتیبانی پس از فروش اطلاعاتی را ارائه نماید.
  25. برنامه آموزشی را برای همه اپراتورها و پرسنل تعمیر و نگهداری در نظر بگیرید. اگر آموزش برای کارکنان شیفت شب ضروری باشد، به تأمین کننده توصیه شود تا این آموزش نیز برنامه ریزی شود.
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید