آشنایی با لوله فولادی ضد زنگ

لوله فولادی ضد زنگلوله فولادی ضد زنگ | دکتر پایپ

فولاد ضد زنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فولاد ضد زنگ یک ماده چند منظوره است که متشکل از آلیاژ فولاد و درصد کمی کروم می‌باشد، اضافه کردن کروم به مقاومت در برابر خوردگی ماده می‌افزاید که به همین دلیل به آن فولاد ضد زنگ گفته می‌شود. از آنجایی که هزینه نگهداری فولاد ضد زنگ پایین است، در برابر اکسیداسیون مقاوم است و بر سایر فلزاتی که با آنها در تماس است تاثیری نمی‌گذارد بطور متداول در کاربردهای وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخصوص در لوله‌کشی و ساخت لوله. بسته به کاربری نهایی لوله، لوله‌کشی با فولاد ضد زنگ به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود.

لوله‌ فولادی ضد زنگ دارای قابلیت ضد خوردگی بالا بوده و در قسمت‌های مختلف صنایع از قبیل ساخت و ساز، صنایع غذایی، صنعت داروسازی، صنعت پتروشیمی، صنعت خودرو و… استفاده می‌شوند. به دلیل کارایی زیادی که این لوله‌ها دارند، در صورت بروز نشتی مشکلات بسیار زیادی بوجود خواهد آمد. برای رفع نشتی دیگر نیازی به عوض کردن کامل لوله‌ها نیست. ما روشی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که بسیار آسان و مقرون به صرفه است. چسب نشتگیر دکتر پایپ dr.pipe فقط در عرض 30 دقیقه می‌تواند تعمیر دائمی نشتی لوله را انجام دهد.

رفع نشتی

مزیت لوله فولادی ضد زنگ


لوله استینلس-استیل2

لوله‌‌ فولادی کاربردهای مختلفی در بسیاری از صنایع دارند. یکی از کاربردهای لوله‌های فولادی استفاده در لوله‌کشی فولادی است که لوله‌های پلاستیکی سنتی با لوله‌های فولادی جایگزین می‌شوند. با اینکه هزینه‌ی لوله‌های فولادی ضد زنگ بیشتر از نوع پلاستیکی است، اما دارای مزایای بسیاری می‌باشند، از جمله:

ظاهر جذاب


لوله‌های فولادی ضد زنگ جذاب بوده و ظاهری مدرن و براق دارند. لوله‌های فولادی ضد زنگ را می‌توان در داخل ساختمان آشکار گذاشت و آن را به زیبایی دکوراسیون اتاق اضافه کرد به جای اینکه مانند یک لوله پلاستیکی آن را مخفی کرد.

لوله‌های کوچک‌تر

لوله‌های فولادی بسیار کارآمد هستند و می‌توان از لوله‌ی فولادی با قطر کمتر نسبت به لوله‌های از جنس مصالح دیگر استفاده کرد. دبی جرمی برای لوله‌های فولادی ضد زنگ به ازای هر واحد قطر بسیار بیشتر از مصالح دیگر می‌باشد. این ویژگی می‌تواند هزینه‌ی لوله‌کشی را بدون کم کردن دبی کاهش دهد.

استحکام

فولاد ضد زنگ مستحکم بوده و در برابر عوامل آسیب‌زا که می‌توانند لوله‌های دیگر را خراب کنند مقاومت می‌کند، برای مثال در برابر ریشه‌های درختان، خطای انسانی و شرایط آب و هوایی نامساعد.

قابل بازیافت 

برخلاف لوله‌های پلاستیکی، لوله‌های فولادی ۱۰۰ درصد قابل بازیافت هستند. هنگامی که نیازی به این لوله‌ها نباشد، می‌توان آنها را ذوب کرده و به سایر قطعات فولادی قابل استفاده در صنایع دیگر تبدیل کرد.

بادوام

لوله‌ فولادی ضد رنگ در طول زمان دچار فرسایش نمی‌شوند. این لوله‌ها پس از ۲۰ سال دارای همان ظاهر و کارایی روز اول خواهند بود. لوله‌ها دچار افتادگی و خم نشده و در مقایسه با لوله‌های پلاستیکی نیاز به تکیه‌گاه‌های کمتری دارند.

انواع لوله های فولادی


گاهی اوقات دسته‌بندی لوله‌ها دشوار بوده و اغلب بر اساس عملکرد تمایز داده می‌شوند. علاوه بر این دسته بندی‌ها، فولاد ضد زنگ نیز بر اساس نوع و درجه مشخص می‌گردد. برای کاربردهای لوله‌کشی، فولاد ضد زنگ نوع ۳۰۴ یک انتخاب متداول است.

لوله‌های فولاد ضد زنگ ۳۰۴

کاربرد لوله فولادی

لوله‌ فولادی ضد زنگ در برابر مواد شیمیایی و خوردگی بسیار مقاوم هستند. هرچند، فولاد ضد زنگ ۳۰۴ در شرایطی که دما بین ۴۲۰ تا ۹۸۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است قابل استفاده نمی‌باشد زیرا به علت محدودیت میزان کربن به مقدار ۰.۰۸ درصد، مستعد بارش کاربید خواهد بود. فولاد ضد زنگ نوع L۳۰۴ بر این مشکل غلبه می‌کند زیرا دارای میزان کربن کمتری است و بنابراین می‌تواند در معرض جوشکاری و دماهای بالاتر قرار بگیرد. سایر انواع فولاد ضد زنگ اغلب دارای افزودنی‌هایی هستند (مانند نیکل یا مولیبدن) که خصوصیاتی که در کاربردهای خاصی مطلوب می‌باشند را بهبود می‌بخشند.

لوله‌ فولادی ضد زنگ برای مقاومت در برابر خوردگی

کاربرد لوله های فولادی ضد زنگ

این دسته‌ی عمومی از فولاد برای کاربردهایی که بیشتر از همه نیاز به مقاومت در برابر خوردگی دارند مناسب است. انواع فریتیک یا مارتنزیتی فولاد (آنهایی که با بیشترین مقدار کروم تهیه شده‌اند) به منظور عملیات حرارتی یا بازپخت کامل ساخته می‌شوند. فولادهای ضد زنگ آستنیتی (آنهایی که دارای کروم و نیکل بالا هستند) حتی دارای مقاومت بیشتری هستند و می‌توانند تحت همان شرایط کلی انواع فریتیک و مارتنزیتی مورد استفاده قرار بگیرند.

لوله فشاری فولاد ضد زنگ

لوله فولادی فشاری

این نوع لوله فولادی ضد زنگ از کروم جامد یا ترکیبی از کروم و نیکل ساخته می‌شود. انواع لوله‌های فشاری فولادی ضد زنگ شامل لوله‌های بدون درز و جوش داده، لوله جوش داده با فیوژن الکتریکی برای کاربردهای با فشار بالا، لوله جوش داده با قطر بالا برای شرایط خورنده یا دمای بالا و لوله فولادی ضد زنگ فریتیک و آستنیتی می‌باشند.

لوله‌های بهداشتی فولادی ضد زنگ

آشنایی با لوله های فولادی

برای کابردهایی که لوله‌های فولادی ضد زنگ باید در تماس با مواد غذایی و سایر محصولات حساس باشند،‌ بهداشت اولویت بالایی دارد. لوله‌های بهداشتی فولادی ضد زنگ در این شرایط استفاده می‌شوند زیرا دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی هستند، لکه‌دار نمی‌شوند و تمیز نگه داشتن آنها آسان است. برای کاربردهای خاص، آستانه‌های تحمل مختلفی قابل دستیابی هستند. درجه‌ی مورد استفاده برای این کابردها ASTMA270 است.

لوله مکانیکی فولادی ضد زنگ

مزیت ها لوله فولادی

در کاربردهایی مانند سلیندرها،‌ یاتاقان‌ها و سایر قطعات توخالی، لوله‌های مکانیکی فولادی ضد زنگ اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌ها را می‌توان دستکاری کرد تا علاوه بر لوله‌های سنتی دایره‌ای، سطح مقطع‌های مختلف مانند مربعی و مستطیلی حاصل شود. معمولاً درجه‌های ASTMA511 و A554 برای کاربردهای لوله‌کشی مکانیکی استفاده می‌شوند.

لوله‌های فولادی ضد زنگ هواپیمایی

مزیت های لوله فولادی ضد زنگ

در کاربردهای بسیار خاص هواپیمایی، فولاد ضد زنگ کروم و نیکل مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا دارای مقاومت در برابر حرارت و خوردگی بالایی هستند. در کاربردهایی که نیاز به مقاومت بالایی می‌باشد، لوله‌های فولادی ضد زنگ هواپیمایی را می‌توان در معرض سردکاری و جوشکاری قرار دارد، هرچند قطعات سردکاری شده نباید همراه با برخی از انواع مواد خورنده استفاده شوند. انواع کم کربن فولان ضد زنگ یک انتخاب متداول برای قطعات جوشکاری شده می‌باشند.
برای کاربردهایی که نیاز به لوله‌کشی بدون درز و جوشکاری شده در ابعاد بزرگ (قطر خارجی ۱.۶ تا ۱۲۵ میلی‌متر) می‌باشند، لوله‌های ساختاری هواپیمایی استفاده می‌شوند. این نوع فولاد ضد زنگ بر اساس مشخصات مواد هوا فضا (AMS) یا مشخصات نظامی ساخته می‌شود.

لوله خطوط هیدرولیک هواپیما

معایب لوله فولادی

لوله‌های خطوط هیدرولیکی هواپیما نوع دیگری از لوله‌های هواپیمایی هستند که در کاربردهای هوا فضا به عنوان خطوط تزریق سوخت و سیستم‌های هیدرولیکی استفاده شده و اغلب کوچک می‌باشند. این لوله‌ها به علت مقاومت بالای فولاد اغلب از فولاد ضد زنگ ۳۰۴ یا L۳۰۴ ساخته می‌شوند.

کاربردهای لوله فولادی ضد زنگ

کاربرد لوله های فولادی ضد زنگ

لوله‌ فولادی ضد زنگ معمولاً در صنایع موتوری، ساخت و ساز، نفت، پزشکی، غذا، کاغذ، ماشین آلات، ماشین ظرف‌شویی،‌ مواد شیمیایی، کانتینرهای غذا و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. صنایع محیط‌های دریایی، پتروشیمی، کود، پالایش نفت، نفت و گاز طبیعی، روشنایی، غذا، خمیر کاغذ و تولید کاغذ، انرژی و حفاظت از محیط زیست از دیگر کاربردهای این لوله‌ها می‌باشند.

استانداردها


استاندارد لوله فولادی

استانداردهایی که برای لوله‌های فولاد ضد زنگ استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • AISI
  • ASTM
  • DIN
  • EN
  • GB
  • JIS
  • ASTM A312
  • ASTM A213
  • ASTM A269
  • ASTM A790

جدول استاندارد سایز برای لوله‌های فولادی ضد زنگ


مشخصات لوله فولادی ضد زنگ

قیمت لوله فولادی ضد زنگ


قیمت این نوع از لوله‌ها متفاوت است و به نوع مواد به کار رفته در ساختار شیمیایی آنها بستگی دارد، زیرا نوع مواد به کار رفته باعث کارایی بهتر و بالاتر این لوله‌ها می‌شود. و همین موضوع موجب متفاوت بودن قیمت است. همچنین ضخامت، نوع لوله و طول لوله مورد استفاده نیز در قیمت آن تأثیر گذار است.

همچنین با توجه به نوسانات ارز، بهتر است برای آگاهی “در لحظه” از قیمت لوله فولادی با فروشندگان این کالا تماس بگیرید.

پایان مقاله “آشنایی با لوله فولادی ضد زنگ”. امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

جستجو شده با عناوین:

استعلام قیمت لوله فولادی، لوله فولادی چیست، لوله فولادی قطر بزرگ، لوله فولادی برق، قیمت لوله فولادی 8 اینچ، قیمت لوله فولادی سیاه درزدار، لوله فلزی نازک، لوله فولادی 21