انواع لوله ها و اتصالات پلی اتیلن: تولید، فروش و قیمت خرید

,

استفاده اصلی پلی اتیلن در کاربردهای صنعتی و آب شهری و سپس تولید میدان نفتی که در آن محصولات لوله‌کشی انعطاف‌پذیر و سبک وزن برای برآورده کردن نیازهای صنعت تولید نفت و گاز ضروری هستند، بوده است.

دکتر پایپ ساخت کره جنوبی و تکنولوژی امریکا، مطابق با استاندارد ASTM کشور آمریکا، خلاقیتی نوین در تعمیر نشتی انواع لوله‌ها است. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید این محصول می‌توانید با شماره‌ [shortcode-variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید [shortcode-variables slug=”telegram”]

موفقیت لوله پلی اتیلن در این تاسیسات به سرعت منجر به کاربرد آن در سیستم توزیع گاز طبیعی که در آن مواد لوله‌کشی قابل انعطاف و بدون خوردگی می‌تواند برای تضمین دستیابی به روش بدون نشت حمل و نقل گاز طبیعی به خانه‌ها و مراکز تجاری به کار روند، گردید. موفقیت پلی اتیلن در کاربردهای مهم بدون توجه واقع نشده و امروزه از مصالح انتخابی برای صنایع مختلف می‌باشد.

اکستروژن لوله


لوله‌های ساخته شده از پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن و سایر ترموپلاستیک‌ها معمولاً با اکستروژن تهیه می‌شوند. این فرایند با وارد کردن مواد پلاستیکی (قرص‌ها، دانه‌ها، ورقه‌ها یا پودرها) از یک قیف به داخل محفظه اکسترودر آغاز می‌شود.

مصالح به تدریج توسط انرژی مکانیکی تولید شده با پیچ‌های گرداننده و هیترهای قرار داده شده در امتداد محفظه ذوب می‌شوند. سپس پلیمر ذوب شده وارد یک قالب می‌شود که پلیمر را به شکل لوله درآورده و در حین خنک‌سازی سخت می‌شود.

مزایای لوله پلی‌اتیلن


برخی مزایا و خصوصیات لوله‌های پلی‌اتیلن عبارتند از:

صرفه‌جویی در هزینه چرخه عمر

برای کاربردهای شهری، هزینه‌ی چرخه‌ی عمر لوله‌ی پلی‌اتیلن می‌تواند بطور چشمگیری کمتر از سایر لوله‌ها باشد. سطح بسیار صاف داخلی لوله پلی‌اتیلن خصوصیات جریان استثنائی آن را حفظ می‌کند و اتصال فیوژن حرارتی نیز مانع نشتی می‌گردد. این کار یک ترکیب موفق برای کاهش هزینه‌های عملکردی کلی سیستم می‌باشد.

بدون نشتی، اتصالات کاملاً مهار شده

همجوشی گرمایی اتصالات بدون نشتی را تشکیل می‌دهد که دارای استحکام برابر یا بیشتر از خود لوله هستند. برای کاربردهای شهری، اتصالات همجوش شده نقاط احتمالی نشتی که هر ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر وجود دارند را هنگام استفاده از اتصالات کاسه‌ای مرتبط با سایر محصولات لوله‌کشی مانند پی وی سی یا آهن انعطاف‌پذیر از بین می‌برد. تمام این اتصالات کاسه‌ای از مواد درزبند الاستومری استفاده می‌کنند که در طول زمان فرسوده می‌شوند و بنابراین احتمال نشتی وجود دارد. در نتیجه، نشت مجاز آب برای لوله‌ی پلی‌اتیلن صفر است در حالی که میزان نشت آب در محصولات لوله‌کشی دیگر ۱۰ درصد یا بیشتر است. اتصالات همجوش لوله‌ی پلی‌اتیلن خود مهار کننده هستند و نیاز به مهارها یا بلوک‌های فشاری را از بین می‌برند در حالی که یکپارچگی اتصال برقرار است.

خوردگی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی

pioeetesallatt1

لوله پلی‌اتیلن دچار زنگ زدگی، پوسیدگی و خوردگی نشده و امکان رشد بیولوژیکی را فراهم نمی‌کند. این لوله دارای مقاومت عالی در برابر مواد شیمیایی بوده و ماده انتخابی برای بسیاری از محیط‌های شیمیایی مضر است. با اینکه تحت تاثیر خاک طبیعی که از نظر شیمیایی تهاجمی است قرار نمی‌گیرد، نصب لوله پلی‌اتین (مانند هر مصالح لوله‌کشی دیگر) در نواحی که خاک آن آلوده به حلال‌های آلی (نفت و گازوئیل) است ممکن است نیاز به روش‌هایی داشته باشد که از لوله پلی‌اتیلن در برابر تماس با حلال‌های آلی جلوگیری کند. باید دانست که حتی در مصالح لوله‌کشی فلزی و سایر مصالح که با استفاده از درزبندها متصل می‌شوند، محافظت در برابر نفوذ ضروری است. اقدامات محافظتی نصب که تضمین کننده‌ی کیفیت مایع حمل شده هستند معمولاً برای تمام سیستم‌های لوله‌کشی که در خاک‌های آلوده نصب می‌شوند، ضروری می‌باشد.

مقاومت در برابر خستگی و انعطاف‌پذیری

لوله پلی‌اتیلن می‌تواند بسته به ضخامت جداره تا شعاعی حدود ۳۰ برابر قطر اسمی لوله یا کمتر خم شود (برای مثال لوله پلی اتیلن ۱۲ اینچی می‌تواند در محل نصب تا شعاع ۹ متری خم شود). این امر باعث حذف بسیاری از لوازمی می‌شود که در غیر این صورت برای تغییر جهت در سیستم‌های لوله‌کشی نیاز است و باعث تسهیل نصب نیز می‌گردد. دوام بلند مدت لوله پلی‌اتیلن به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است. پلی اتیلن دارای مقاومت استثنائی در برابر خستگی است و هنگامی که در فشار عملیاتی حداکثر کار می‌کند می‌تواند فشارهای بالای متعددی را تا ۱۰۰ درصد بالاتر از فشار عملیاتی خود بدون هیچ گونه تاثیر بر قابلیت عملکردی طولانی مدت تحمل کند.

مقاومت در برابر لرزش

سختی، انعطاف پذیری و شکل پذیری لوله پلی‌اتیلن همراه با سایر ویژگی‌های خاص مانند اتصالات همجوش مهار شده‌ی بدون نشتی آن را تبدیل به یک مصالح مناسب برای نصب در محیط‌های خاک دینامیک و در نواحی مستعد زمین لرزه کرده است.

مزایای ساخت

ترکیب وزن سبک، انعطاف پذیری و عدم نشت و اتصالات کاملاً مهار شده‌ی لوله پلی‌اتیلن امکان روش‌های نصب منحصر بفرد و مقرون به صرفه‌ای را فراهم می‌کند که با مصالح جایگزین عملی نمی‌باشد. روش‌های نصب مانند حفاری افقی جهت‌دار، قطع کردن لوله، پوشش لغزشی، حفر کردن و کاشتن و لوله‌های زیر آب یا شناور می‌توانند به مقدار چشمگیری ساخت را آسان کرده و باعث صرفه جویی قابل ملاحظه در زمان و پول شود. با تقریباً یک هشتم وزن لوله‌ی فلزی معادل و با روش‌های اتصال یکپارچه و بدون نشت قابل اعتماد، فرایند نصب آسان‌تر بوده و نیاز به تجهیزات بالابرنده‌ی سنگین ندارد. لوله پلی‌اتیلن در طول‌های استاندارد تا ۱۵ متری یا بیشتر و با قطرهای تا ۶ اینچ تولید می‌شود. طول‌های پیچیده‌ی بیشتر از ۱۰۰۰ متر با قطرهای خاصی موجود می‌باشند. لوله پلی‌اتیلن می‌تواند بسیار بهتر از لوله پی وی سی در برابر ضربه مقاومت کند، بخصوص در آب و هوای سرد که لوله‌های دیگر بیشتر مستعد ترک و شکستگی هستند. از آنجایی که اتصالات همجوش حرارتی پلی‌اتیلن به استحکام خود لوله هستند این لوله‌ها می‌توانند به راحتی در فواصل طولانی بالاتر از سطح زمین متصل شوند و سپس مستقیماً داخل یک گودال نصب شوند و یا با حفاری مستقیم به داخل کشیده شوند. البته شرایط در محل ساخت تاثیر زیادی بر روش ارجح نصب دارد.

دوام: نصب لوله پلی‌اتیلن به علت خواص فیزیکی لوله، اتصالات بدون نشت و کاهش هزینه‌های نگهداری مقرون به صرفه بوده و دارای مزایای اقتصادی بلند مدتی است. در صنعت لوله پلی‌اتیلن عمر سرویس لوله پلی‌اتیلن بطور محافظه کارانه ۵۰ تا ۱۰۰ سال تخمین زده می‌شود بشرطی که سیستم بطور مناسب طراحی شده باشد و مطابق با روش‌های صنعتی مقرر و توصیه‌های سازنده نصب و اجرا شده باشد. این طول عمر صرفه‌جویی‌هایی را در هزینه‌های تعویض در سال‌های آتی فراهم می‌کند. سیستم‌های لوله‌کشی پلی‌اتیلنی که بطور مناسب طراح و نصب شده‌اند نیاز به نگهداری مداوم کمی دارند. لوله پلی‌اتیلن در برابر بیشتر مواد شیمیایی مقاوم بوده و مستعد خوردگی  گالوانیک یا الکترولیز نمی‌باشد.

کارایی هیدرولیکی

سطح داخلی لوله پلی‌اتیلن عاری از هرگونه زبری است که آن را در دسته‌ی لوله‌های صاف قرار می‌دهد که این لوله‌ها منجر به کمترین مقاومت در برابر جریان مایع می‌گردند. برای کاربردهای آب فاکتور C لوله‌های پلی‌اتیلن ۱۵۰ است و در طول زمان تغییر نمی‌کند. فاکتور C برای سایر مصالح معمول لوله‌کشی در طول زمان به علت خوردگی و شکل‌گیری برآمدگی‌ها روی سطح یا تجمع مواد بیولوژیکی بطور چشمگیری کاهش می‌یابد. لوله پلی‌اتیلن بدون خوردگی، ناهموار شدن یا رشد مواد بیولوژیکی، جداره‌ی داخلی صاف و توانایی عبور جریان خود را بطور نامحدودی حفظ می‌کند تا از کارایی هیدرولیکی در طول عمر طراحی اطمینان حاصل شود.

مقاومت در برابر حرارت

محدوده دمای عملکردی معمول لوله پلی‌اتیلن بین ۱۸- تا ۶۰ درجه سانتیگراد است. هرچند برای کاربردهای غیر فشاری و خاص این ماده می‌تواند به راحتی دماهای بسیار پایین‌تر (برای مثال ۴۰- درجه و کمتر) را نیز تحمل کند و مصالح مخصوصی وجود دارند که می‌توانند در دماهای بالاتر نیز کاربرد داشته باشند. آزمایش‌های گسترده و کاربردهای بسیار در دماهای محیط بسیار کم نشان می‌دهند که این شرایط تاثیر منفی بر استحکام لوله یا خصوصیات عملکردی آن ندارد. تنش در بسیاری از رزین‌های پلی‌اتیلن مورد استفاده در لوله پلی‌اتیلن نه تنها در دمای استاندارد ۲۳ درجه بلکه در دماهای بالاتر مانند ۶۰ درجه سنجیده شده است. بطور معمول مواد پلی‌اتیلن در مقایسه با سایر مصالح ترموپلاستیک مانند پی وی سی دارای استحکام بیشتری در دماهای بالاتر هستند. مواد پلی‌اتیلن در دمای۶۰ درجه حدود ۵۰ درصد از مقاومت خود در دمای ۲۳ درجه را حفظ می‌کنند در حالی که پی وی سی در این دما تقریبا ۸۰ درصد از مقاومت خود در دمای ۲۳ درجه را از دست می‌دهد. در نتیجه، لوله پلی‌اتیلن می‌تواند برای کابردهای لوله‌کشی در محدوده‌ی دمایی بسیار گسترده‌ای استفاده شود.

شکل‌پذیری

شکل‌پذیری توانایی مواد برای تغییر شکل در واکنش به فشار بدون شکست یا نهایتاً خرابی است. این خاصیت همچنین گاهی اوقات تحت عنوان افزایش ظرفیت کرنش اطلاق می‌شود و یک ویژگی عملکردی مهم در لوله‌های پلی‌اتیلن هم برای بالاتر و هم پایین‌تر از سطح زمین است.

مواد شکل‌پذیر از جمله پلی اتیلن مورد استفاده برای لوله‌کشی آب ، گاز طبیعی و صنعتی دارای قابلیت کنترل بی‌خطر تشدید فشار موضعی می‌باشند که در اثر کیفیت نصب ضعیف در میان صخره‌ها یا کنده‌های درخت و گرفتار شدن بر روی سطوح خارجی لوله رخ می‌دهد. بسیاری از شرایط ساخت دیگر وجود دارند که ممکن است باعث تاثیرات مشابه شوند، برای مثال خم کردن لوله فراتر از حد بی‌خطر کرنش، تکیه‌گاه ناکافی برای لوله، ناهم‌ترازی در اتصالات با ساختارهای سخت و غیره. مصالح لوله‌کشی غیر شکل‌پذیر هنگام برخورد با این انواع شرایط فشار موضعی بالا خوب عمل نمی‌کنند.

ویسکوالاستیسیته

لوله‌های پلی‌اتیلن از مصالح ویسکوالاستیک هستند. پلی‌اتیلن به علت ماهیت مولکولی خود یک ترکیب پیچیده از اجزای الاستیک مانند و مایع مانند است. در نتیجه این ماده خواصی را از خود نشان می‌دهد که حد واسط فلزات بلورین و مایعات با ویسکوزیته بسیار بالا می‌باشد. ماهیت ویسکوالاستیک پلی‌اتیلن منجر به دو ویژگی مهندسی منحصر بفرد می‌گردد که در طراحی سیستم‌های لوله‌کشی آب و کاهش تنش و خزش به کار برده می‌شود.

خزش

این یکی از اجزای جریان ویسکوز وابسته به زمان در تغییر شکل است. این حالت به واکنش پلی‌اتیلن در طول زمان به یک بار مداوم استاتیک اطلاق می‌شود. هنگامی که پلی‌اتیلن در معرض بار استاتیک مداوم قرار می‌گیرد، بلافاصله به میزان کرنش پیش‌بینی شده توسط مدول تنش-کرنش بدست آمده از منحنی کششی تنش-کرنش تغییر شکل می‌دهد. در بارهای بالا ماده با نرخ کاهنده‌ای به تغییر شکل ادامه می‌دهد و در صورتی که بار به اندازه‌ی کافی زیاد باشد، ماده ممکن است در نهایت تسیلم یا پاره شود. مصالح پلی‌اتیلن مطابق با استانداردهای صنعت سخت طراحی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که هنگام استفاده مطابق با روش توصیه شده‌ی صنعت، تغییر شکل حاصله ناشی از بارگذاری پایدار یا خزش کوچک‌تر از آن باشد که از نظر مهندسی باعث نگرانی شود.

کاهش تنش

این یک خصوصیت منحصر بفرد دیگر است که ناشی از ماهیت ویسکوالاستیک پلی‌اتیلن است. هنگامی که ماده تحت کرنشی (تغییر شکل با یک میزان خاص) قرار می‌گیرد که در طول زمان حفظ می‌شود، بار یا تنش ایجاد شده در اثر تغییر شکل به تدریج کاهش می‌یابد اما هیچ گاه بطور کامل برطرف نمی‌شود. این پاسخ کاهش تنش به بارگذاری دارای اهمیت قابل ملاحظه‌ای در طراحی سیستم‌های لوله‌کشی پلی‌اتیلن است.

روش‌های تست لوله‌های پلی‌اتیلن


نشت ناپذیری و تست نشتی لوله‌های پلی‌اتیلن

هدف از تست نشتی تعیین مشکلات غیر قابل قبول در سیستم لوله‌کشی است. در صورتی که این مشکلات نشتی در طول لوله‌های پلی‌اتیلن وجود داشته باشد، آنها خود را با نشتی یا ترکیدگی نشان می‌دهند. تست نشتی در صورت لزوم در مفاد قرارداد تست قابل اجرا است و به روش‌های مختلفی جهت کنترل نشتی در لوله‌های پلی‌اتیلن انجام می‌شود. تست فشار داخلی نیاز به به پر کردن سیستم با یک مایع غیر قابل اشتعال یا نمونه‌ی تست گازی و سپس یک وسیله‌ی فشار دارد. تست فشار هیدرواستاتیک لوله پلی‌اتیلن با آب ارجح‌ترین و توصیه شده‌ترین روش می‌باشد. تست‌های دیگر ممکن است شامل روش‌های داخلی جفت یا شاخه‌ها یا بخش‌های فشار اتصالات تکی و یا تست سرویس اولیه می‌باشند.

نواحی اتصال لوله‌های پلی‌اتیلن می‌توانند در معرض نشتی کنترل شده قرار بگیرند. در حین تست فشار در لوله‌های پلی‌اتیلن فشاری بر روی مقطع تحت آزمایش اعمال می‌شود. در محیط آزمایش گاز فشرده شده و هنگام اعمال فشار به لوله پلی‌اتیلن انرژی را جذب می‌کند. در صورتی که مشکلات شدید وجود داشته باشند، انرژی تنش موجود در خطوط لوله و انرژی فشار گاز بطور ناگهانی آزاد می‌شوند. هرچند یک مایع تراکم ناپذیر مانند آب انرژی مورد نیاز را برای خروج تنش از خطوط لوله پلی‌اتیلن را فراهم می‌کند.

تست فشار لوله‌ها

لوله پلی‌اتیلن که تحت آزمایش است اگر در صورت نشت کنترل نشده‌ی ناگهانی در برابر حرکت محدود نشده باشد باید از قبل اندازه‌گیری شود. برای اتصالات نیاز به تعدیل یا جدا شدن در حین تست فشار لوله می‌باشد. در سیستم تست بر روی لوله، مقطع محدودتر بر اساس ظریف تجهیزات تست تعیین می‌شود. در صورتی که تجهیزات ایجاد فشار بسیار کوچک باشند، ممکن است انجام آزمایش در محدوده‌ی مجاز امکان‌پذیر نباشد.

در اساس استاندارد لوله‌های پلی‌ اتیل دمای آزمایش باید کمتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد باشد. در دمای بالاتر از آن دمای تست فشار باید کاهش یابد. ممکن است قبل از انجام آزمایش تست فشار نیاز باشد که دمای محیط آزمایش و نمونه یکسان شود.

فشار تست می‌تواند با پمپ یا سوپاپ یا وسایل دیگر در خط لوله و یا اجزای درجه‌بندی شده در سطح فشار کمتر کنترل شود. این اجزا ممکن است نتوانند فشار تست را تحمل کنند و باید از قسمت تحت آزمایش جدا شوند تا از آسیب احتمالی یا خرابی این وسایل جدا شود. تجهیزات جداگانه نیز باید خروجی داشته باشند.

تست هیدرواستاتیک لوله پلی‌اتیلن

تست هیدرواستاتیک پلی‌اتیلن معمولاً برای خطوط لوله‌ی آب استفاده می‌شود. نمونه‌ی لوله پلی‌اتیلن باید کاملاً تخلیه شود تا هوای گیر افتاده خارج شود. بالاترین نقطه‌ی نمونه آزمایش هنگام باید خالی از پاکت‌های هوا باشد. باید از فلنج‌های باز کننده‌ی تهویه یا سوراخ‌هایی استفاده شود. قبل از تست لوله پلی‌اتیلن باید فلنج‌ها سفت شوند. نمونه‌ی لوله پلی‌اتیلن برای تخلیه هوای گیر افتاده باید در محیط آزمایش پر شود.

تست باد لوله پلی‌اتیلن

تست باد لوله پلی‌اتیلن به جز در مواردی که شما صلاحیت استفاده از تست‌های جایگزین را داشته باشید نباید استفاده شود. محیط تست باید غیر قابل اشتعال و غیر سمی باشد. فشار تست نباید از حداکثر مقدار مجاز برای فشار لوله‌ی پلی‌اتیلن بیشتر باشد. نشتی‌ها را می‌توان با استفاده از محلول صابون ملایم یا سایر روش‌های شناسیی غیر تخریبی نشت در اتصالات مشخص کرد. بعد از تست نشتی لوله‌های پلی‌اتیلن، تمام محلول صابون و سیستم باید با آب تمیز شسته شود.

تست سرویس اولیه لوله پلی‌اتیلن

در سرویس اولیه مواردی که در سایر انواع تست‌های لوله‌کشی پلی‌اتیلن که آب‌بندی علمی و قابل قبول با سرویس معمولی ثابت می‌شود یا هنگام تست سرویس اولیه سایر تجهیزات کنترل می‌گردد. یک سرویس تست اولیه برای لوله‌کشی پلی‌اتیلن که شامل سیستم‌های عایق‌بندی یا روکش موقت است عملی نمی‌باشد یا زمان کنترل پمپ‌ها و سایر تجهیزات شانس بررسی نشتی لوله در سیستم قبل از راه‌اندازی مقیاس کامل وجود دارد.

اتصالات


چند نوع اتصالات برای لوله‌های پلی‌اتیلن وجود دارند:

آداپتور

یکی از اتصالات مورد استفاده برای تغییر یک نوع انتها به نوع دیگر می‌باشد. برای لوله پلی‌اتیلن یک اتصال ترکیبی با یک تویی یا انتهای فشاری و انتهای دیگر بصورت اسلیپ یا رزوه‌ای (نر یا ماده) استفاده می‌شود. آداپتورهایی که برای تغییر اندازه و نیز تغییر سری لوله استفاده می‌شوند آداپتورهای کاهنده نامیده می‌شوند.

pioeetesallatt2

pioeetesallatt31

کوپلینگ

یک اتصال مورد استفاده برای جفت یا متصل کردن دو قطعه در لوله‌های پلی‌اتیلن است. در صورتی که قطرهای لوله‌های پلی‌اتیلن متفاوت باشند باید از یک کوپلینگ کاهنده استفاده شود. کوپلینگ‌های لوله‌های پلی‌اتیلن معمولاً بصورت تویی یا فشاری هستند.

pioeetesallatt4

pioeetesallatt5

کراس

یک کراس برای اتصالات چهار شاخه‌ای در سیستم‌های آبیاری استفاده می‌شود. برای لوله پلی‌اتیلن معمولاً کراس‌های تویی استفاده می‌شوند.

pioeetesallatt6زانویی

یک اتصال مورد استفاده برای متصل کردن دو لوله پلی‌اتیلن با قطرهای یکسان یا متفاوت با تغییر جهت ۹۰ درجه می‌باشد. یک زانویی ترکیبی باید در زمانی استفاده شود که خطوط پلی‌اتیلن به خطوط پی وی سی متصل می‌شوند. انتهای متصل به لوله‌ی پلی‌اتیلن می‌تواند بصورت تویی یا فشاری باشد.

pioeetesallatt7

pioeetesallatt9

پلاگ

پلاگ‌ها در انتهای لبه‌ها یا سه راهی‌ها جهت مسدود کردن خط لوله استفاده می‌شوند. دستگاه‌هایی برای تخلیه خطوط جانبی ممکن است در پلاگ‌ها گنجانده شوند.

pioeetesallatt10

pioeetesallatt112سه راهی

سه راهی‌ها برای لوله پلی‌اتیلن ممکن است دارای سری‌های تویی یا فشاری باشند. آنها برای انشعابات استفاده می‌شوند.

اتصالات برای سیستم‌های آبیاری. سه راه‌های ترکیبی برای متصل کردن لوله‌های پلی‌اتیلن به لوله‌ها و اتصالات پی وی سی  مورد استفاده قرار می‌گیرند. سه راهی‌ها می‌توانند خروجی‌های با اندازه‌ی یکسان داشته باشند یا سه راهی‌های کاهنده با ترکیبی از اندازه‌های خروجی متفاوت باشند.

pioeetesallatt122

pioeetesallatt13

pioeetesallatt14

هزینه


استفاده از لوله‌های پلی‌اتیلن می‌تواند هزینه‌ی چرخه‌ی عمر و نصب را به علت وجود اتصالات کمتر ناشی از انعطاف پذیری این لوله‌ها کاهش دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید