راهنمای جوش الکتروفیوژن جهت اتصال لوله پلی اتیلن

دستگاه جوش الکتروفیوژن

الکتروفیوژن روش اتصال پلی ‌اتیلن با چگالی متوسط، پلی اتیلن با چگالی بالا و سایر لوله‌های پلاستیکی با استفاده از اتصالات مخصوصی است که دارای المان‌های حرارتی توکار هستند و برای جوش دادن اتصالات استفاده می‌شوند. نصب الکتروفیوژن باید تنها توسط پرسنلی انجام شود که برای جوش الکتروفیژن آموزش دیده‌اند و واجد شرایط هستند.

در ادامه توضیحات کلی در مورد روش‌ها و ابزار مورد استفاده در جوش‌های الکتروفیوژن ارائه شده است. تمام اطلاعات، روش‌ها و تکنیک‌های فنی که در ادامه ذکر شده‌اند به عنوان اطلاعات کلی ارائه شده و نباید برای کاربردهای خاص به آنها استناد کرد.

دکتر پایپ ساخت کره جنوبی و تکنولوژی آمریکا، پکیج ویژه‌ای برای تعمیر شکستگی و نشتی لوله‌ها و خوردگی عرضه می‌کند که عمر مفید لوله‌ها را تا 20 سال افزایش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید این محصول می‌توانید با شماره‌ های زیر تماس حاصل فرمایید

رفع نشتی

ذخیره‌سازی و نگهداری


اتصالات در یک پوشش پلاستیکی نگهدارنده بسته‌بندی می‌شوند و باید تا زمان استفاده بسته بندی شده باقی بمانند. این پوشش پلاستیکی را می‌توان در حین نصب برای جلوگیری از آلودگی مورد استفاده قرار داد. اتصالات باید در یک انبار نگهداری شوند که در آن دما نباید بیشتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد باشد. هیچ گاه اتصالات را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. اتصالات الکتروفیوژن ممکن است جهت محافظت در برابر تاثیرات نور فرابنفش حاوی یک افزودنی سیاه کربنی باشند، با این حال نگهداری نامناسب می‌تواند تاثیر منفی بر عملکرد اتصالات داشته باشد.

قبل از شروع فرایند نصب،‌ همیشه کنترل کنید که اتصال از لحاظ فیزیکی در حین نگهداری آسیب ندیده باشد. در صورت نیاز ارزیابی اتصالات با انجام تست تخریبی بر روی نمونه توصیه می‌شود، این کار امکان تعیین هر گونه تخریب سطحی را فراهم می‌کند.

روش نصب


چک لیست تجهیزات

استفاده از ابزار مناسب و اختصاصی برای موفقیت جوش الکتروفیوزن ضروری است. همیشه توصیه می‌شود که قبل از شروع جوشکاری کنترل کنید تمام تجهیزات مورد نیاز موجود هستند. مطمئن شوید که تمام تجهیزاتی که نیاز به کالیبراسیون دارند کالیبره شده باشند.

تجهیزات ممکن است بسته به محصول تحت جوش یا قطری که باید جوش داده شود تا حدودی متغیر باشند، اما باید شامل موارد زیر باشند:

آماده‌سازی لوله

  • وسایل اندازه‌گیری لوله (نوار، متر و غیره)
  • تجهیزات برش لوله
  • مداد یا خودکار برای علامت گذاری
  • ابزار خراش دادن
  • مواد تمیز کننده، مطمئن شوید که دستمال با الکل خیس شده باشد (خشک نباشد).
  • آچارهای مخصوص
  • ابزار نگهدارنده لوله

تجهیزات فیوژن

  • ژنراتور برق: ژنراتور باید برای کار مناسب باشد و بتواند برق مورد نیاز را تامین کند.
  • جعبه کنترل الکتروفیوژن با هادی‌های مناسب، بارکدخوان (نه روی جعبه‌های دستی) و توان خروجی کافی

سازگاری لوله


قطر خارجی لوله به طرف انتهای لوله را با استفاده از نوار Pi اندازه بگیرید. قطر خارجی لوله باید در محدوده تعریف شده در استانداردهای بین‌المللی مانند ISO 4437-2، AS/NZS 4130، EN1555-2 و EN 122201-2 باشد.

آماده‌سازی لوله


آماده‌سازی لوله اساس فرایند الکتروفیوژن است. صرفنظر از سازنده اتصال، در صورتی که آماده‌سازی بصورت مناسب طبق دستورالعمل سازنده انجام نشده باشد اتصالات از کارایی کامل برخوردار نخواهد بود.

آماده‌سازی لوله شامل چند قدم ساده و البته مهم است که در ادامه توضیح داده شده است:

برش لوله

انتهای لوله باید صاف و یکنواخت بریده شود. برش لوله بصورت صاف بسیار مهم است. عدم موفقیت در برش لوله بصورت صحیح ممکن است باعث شود که سیم حرارتی بدون پوشش باقی بماند. این امر می‌تواند منجر به ایجاد اتصال کوتاه، گرمایش بیش از حد، ذوب شدن کنترل نشده و حتی احتراق ناگهانی شود. هرگونه برجستگی یا ناهمواری در انتهای لوله را باید از بین ببرید.

ابزار مختلف برش لوله

  • کاتر چرخشی لوله

جوش الکتروفیوژن

  • کاتر لوله

الکتروفیوژن

  • کاتر چرخشی لوله (نوع S)

جوش لوله پلی اتیلن

علامت گذاری و خراش دادن

به منظور دستیابی به جوش مناسب، ابتدا سطح اکسید شده‌ی لوله باید جدا شود. ابزار لایه‌برداری مکانیکی قویاً ترجیح داده می‌شوند، زیرا موجب آماده‌سازی پیوسته‌ی سطح لوله می‌گردند. خراش دادن دستی به دلیل برداشتن نواری لایه بصورت ناپیوسته کمتر توصیه می‌شود و از طرفی فرایندی زمان‌بر و طاقت فرسا جهت آماده‌سازی کامل انتهای لوله بخصوص در لوله‌های با قطر بزرگ‌تر می‌باشد. انتهای بیرونی لوله را با دستمال‌های لوله تمیز کنید تا هرگونه کثیفی که می‌تواند به ابزار مورد استفاده آسیب بزند، ‌از بین برود.

گرد کردن مجدد لوله


اتصالات الکتروفیوزن به منظور کار بر روی لوله‌های گرد طراحی شده‌اند. لوله‌های پلی ‌اتیلن که از مواد انعطاف پذیر ساخته شده‌اند به دلایل مختلفی مستعد خارج شدن از حالت گرد هستند. این دلایل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سازنده

شرایط ساخت بر گردی لوله تاثیر خواهد گذاشت. سازنده‌ی لوله ملزم به کنترل این پارامتر است، اما باید توسط لوله‌ کش  در محل تایید شود.

پیچاندن لوله

لوله‌ی در هم پیچیده‌ای که برای مدت زمان طولانی در همان حالت بماند به دلیل نیروهای خمشی وارد بر آن حالت بیضی شکل پیدا می‌کند.

شرایط نگهداری

لوله‌ها اغلب در حین نگهداری روی هم انباشته می‌شوند. این کار باعث می‌شود که لوله‌های موجود در بخش پایینی به دلیل جرم موجود روی آنها از حالت گردی شکل خارج شوند.

زمان

لوله‌های پلی‌ اتیلن داری تنش‌های باقیمانده‌ای هستند که در حین فرایند ساخت در آنها ایجاد شده است. در طول این زمان این تنش‌ها تسکین پیدا می‌کنند و لوله‌ها ممکن است ابعاد اولیه‌ی خود را از دست بدهند.

لوله‌های نصب شده

لوله‌هایی که مدت زمانی را در زیر زمین سپری کرده‌اند ممکن است به دلیل بارهای زمین، حرکت زمین و فشار داخلی گردی خود را از دست بدهند. برای اینکه فرایند جوش الکتروفیوژن بطور مناسب کار کند، لوله باید تا حد ممکن گرد باشد. موفقیت فرایند الکتروفیوژن علاوه بر موارد دیگر بستگی به قابلیت اتصال برای بستن فاصله‌ی بین اتصالات و لوله و ساخت یک فشار بین سطحی یکنواخت برای ایجاد فیوژن دارد.

جوشکاری اکتروفیوژن

الکتروفیوژن یا بات فیوژن


عوامل متعددی وجود دارند که بر تصمیم‌گیری در مورد استفاده از بات فیوژن یا الکتروفیوژن برای متصل کردن لوله‌های پلی‌اتیلن اثر می‌گذارند.

  • قابلیت دسترسی: الکتروفیوژن بخصوص برای استفاده در نواحی که دسترسی در آنجا دشوار است برای مثال در گودال‌ها یا اطراف لوله‌های دیگر مناسب است.
  • اندازه لوله: الکتروفیوژن برای لوله‌های با ابعاد ۱۶ تا ۷۱۰ میلی‌متر قابل اجرا است، در حالی که بات فیوژن را می‌توان برای لوله‌های با ابعاد ۵۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر استفاده کرد.
  • مصالح لوله: الکتروفیوژن را می‌توان برای اتصال درجه‌های مختلف یک ماده مانند پلی‌اتیلن با تراکم متوسط به پلی‌اتیلن با تراکم بالا مورد استفاده قرار داد.
  • ساختار لوله: در حالی که در جوش بات فیوژن لوله‌هایی که باید متصل شوند باید دارای ضخامت یکسانی باشند، در الکتروفیوژن تفاوت در ضخامت جداره مشکلی ایجاد نمی‌کند. الکتروفیوزن را همچنین می‌توان برای اتصال انواع خاصی از لوله‌های با چندین لایه مانند لوله پلی‌اتیلن با پوشش نایلونی جهت انتقال سوخت استفاده کرد.
  • روش نصب: در شرایطی که لوله باید با استفاده از تکنیک بدون حفاری مانند حفاری جهت‌دار نصب شود، در این صورت نمی‌توان از الکتروفیوژن استفاده کرد. بطور مشابه، اگر لوله باید به عنوان یک پوشش محکم در یک خط لوله‌ی موجود استفاده شود، بات فیوژن تنها تکنیک مناسب است.

هزینه


به طور کلی روش الکتروفیوژن نسبت به روش ذوب حرارتی مقرون به صرفه‌تر است. اما در قطرهای زیاد لوله روش ذوب حرارتی هزینه کمتری دربر دارد.

با توجه به نوسانات نرخ ارز، برای آگاهی “در لحظه” از قیمت دستگاه الکتروفیوژن با فروشنگان این کالاها تماس حاصل فرمایید.

پایان مقاله “آشنایی با جوش الکتروفیوژن”. امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

پاورقی

قیمت دستگاه جوش الکتروفیوژن، کوپلر الکتروفیوژن، دستگاه الکتروفیوژن پلی اتیلن، آموزش جوشکاری پلی اتیلن گاز، دستگاه جوش پلی اتیلن