نحوه اجرا و نقشه های لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان

انواع-لوله-کشی-1

در هر خانه‌ای به منظور رفع نیازهای گوناگون ساکنین لازم است آب به‌قدرکافی در قسمت‌های مورد نیاز ساختمان قابل دسترس باشد. به همین جهت پیش از آغاز ساخت و ساز می‌بایست مایحتاج آب سازه به درستی مورد ارزیابی قرار گیرد. سیستم آبرسانی از طریق لوله‌کشی توکار یا روکار داخل عمارت صورت می‌گیرد. همزمان تکنسین‌ها موظف‌اند ارزیابی‌های دقیق را بر روی تجهیزات زهکشی و تخلیه گنداب از داخل لوله‌ها به بیرون از ساختمان انجام دهند. سیستم لوله‌کشی شامل تمامی انواع اتصالات و وسایل مورد استفاده جهت تامین و تخلیه آب مصرفی در منازل مختلف می‌شود. اگر در صدد بازسازی یا نوسازی سازه‌ای هستید، آگاهی از اصول اولیه سیستم لوله‌کشی درک بهتری از وقوع چالش‌های احتمالی به شما خواهد داد و نهایتا می‌توانید سیستمی را طراحی کنید که به درستی کار کند و با استانداردهای لوله‌کشی روز دنیا مطابقت داشته باشد.

سیستم لوله‌کشی ساختمان شامل شبکه پیچیده‌ای از لوله‌های آبرسانی، لوله‌های تخلیه آب، لوله‌های تهویه و سایر خطوط می‌شود. از آنجا که لوله‌کشی ساختمان فرآیندی پیچیده است و روند مرمت یا نصب تجهیزات آن داخل ساختمان نیازمند صرف بیشترین سرمایه است، آگاهی از نحوه عملکرد این سیستم حائز اهمیت است. زمانی که در لوله های یکی از انواع لوله کشی هایی که در داخل ساختمان وجود دارند نشتی بوجود بیاید، مشکلات بسیار زیادی بوجود خواهد آمد، ولی با وجود چسب نشت گیر دکتر پایپ به راحتی میتوانید نشتی تمام لوله های موجود در سیستم لوله کشی ساختمان را به آسانی بگیرید. برای رفع نشتی، دیگر نیازی به عوض کردن کامل لوله ها نیست.به دلیل اینکه عوض کردن لوله ها زمان بر است و همچنین به دلیل تعداد زیاد اتصالات بسیار مشکل است. ما روشی را به شما پیشنهاد می دهیم که فقط در عرض 30 دقیقه نشتی مربوط به لوله ها را بگیرد و به طور کامل آن ها را تعمیر کند. چسب نشتگیر دکتر پایپ dr.pipe محصول کشور کره جنوبی با تکنولوژی روز آمریکا است. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید این محصول می توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.
شماره همراه: 09190884640

رفع نشتی

انواع سیستم‌های لوله‌کشی


سیستم آبرسانی

انواع-لوله-کشی-2

نوع اول

سیستم آبرسانی از راه لوله‌کشی خیابان آب را به منازل شهروندان انتقال می‌دهد، جاییکه انتقال آب از انشعاب‌سازی لوله‌ها به شیرهای آب، دوش حمام، توالت، وان حمام، و وسایلی همچون آبگرمکن، ماشین ظرفشویی، و ماشین لباسشویی انجام می‌گیرد.  اساسا تجهیزات مورد نیاز جهت توزیع و انتقال آب شامل سیسم لوله‌کشی آب، اتصالات، دوراهی یا سه‌راهی، و شیر و فلکه می‌شود. به طور معمول این لوله‌ها و سایر اتصالات از لوله‌های پلاستیکی، لوله‌های مسی یا لوله‌های فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند. انواع لوله‌ها معمولا با قطر 1.5 تا 10 cm و یا بیشتر قابل دسترس هستند.

نوع دوم

سیستم آبرسانی ساختمان‌ها از یک مخزن زیرزمینی جهت تامین آب بوسیله خطوط انشعابی شهری تشکیل شده است، و از آنجا آب به کمک پمپ‌ها و سیستم لوله‌کشی انشعابی وارد مخزن هوایی می‌شود و در اثر نیروی گرانش آب به لوله خروجی منازل انتقال می‌گردد.  اگر آب مستقیما از مخزن زیرزمینی به خروجی‌های توالت و آشپزخانه لوله‌کشی شود دیگر نیازی به استفاده از مخزن هوایی نیست، برای تامین آب بدون هر گونه قطعی و با فشار مورد نیاز فقط به تعدادی پمپ احتیاج است طوری‌که ساکنین منازل حین باز کردن شیر آب با فشار خوب و پیوسته آن روبرو شوند. به چنین پمپ‌هایی سیستم هیدرو پنوماتیکی گفته می‌شود.  چنین پمپ‌هایی به مخزن فولادی کوچکی مجهز هستند و آب موجود در یک سمت و هوا در سمت دیگر بوسیله لایه پلاستیکی تفکیک شده‌اند. وقتی پمپ شروع به وارد کردن آب به قسمت مرطوب می‌کند در نتیجه آن حجم لایه پلاستیکی بزرگتر می‌شود و فشار هوا بر روی سمت دیگر موجب فشار اضافی بر قسمت مرطوب و متصل به لوله تامین آب می‌گردد. بنابراین هنگامی‌که شهروندی شیر آب را باز می‌کند مقدار مورد نیاز آب در دسترس او قرار می‌گیرد. در این زمان فشار پمپ کم می‌شود و دوباره به‌طورخودکار روشن می‌شود و بدین طریق فشار آب حفظ شده و همزمان آبرسانی به لوله‌های خروجی صورت می‌گیرد.  مزیت چنین سیستم لوله‌کشی ساختمانی در این است که نیاز به مخازن هوایی برطرف می‌شود. دوم اینکه این پمپ‌ها طوری طراحی شده‌اند تا آب با فشار یکسان در اختیار تمامی طبقات ساختمان قرار گیرد، چراکه در روش‌های قدیمی آب از مخازن زیرزمینی به مخازن هوایی جریان داشت و آب با فشار کمتر در اختیار طبقات بالاتر قرار میگرفت و فشار در طبقات پایینی و همکف بدلیل گرانش و ارتفاع بیشتر به‌مراتب بهتر بود.  با این روش می‌توان در انرژی هم صرفه‌جویی کرد برای اینکه نیاز به مخزن هوایی و سپس بهره‌گیری از نیروی گرانش جهت انتقال آب در ساختمان‌های 10 یا 20 طبقه حذف می‌شود.  فقط برای بالا بردن راندمان کاری سیستم پمپی نیاز است برق سیستم به‌طورپیوسته از طریق یک ژنراتور تامین شود، در غیر اینصورت با قطعی برق آب هم قطع می‌شود.

لوله‌کشی آب و فاضلاب ساختمانی

انواع-لوله-کشی-3

لوله‌کشی آب و فاضلاب ساختمانی یکی از حیاتی‌ترین مراحل به حساب می‌آید، با این حال نسبت به سایر اجزاء ساختمانی کمتر در کانون توجه قرار دارد. به عبارتی عملکرد لوله‌کشی آب و فاضلاب ساختمانی به صورت جابجایی گنداب‌های حاصل از سینک ظرفشویی، وان حمام، دوش، توالت، و وسایل مصرف‌کننده آب مانند ماشین ظرفشویی و لباسشویی و سپس انتقال این پسماندها به انبار فاضلاب خانگی یا شهری انجام می‌شود.  سیستم تهویه بخشی از لوله‌کشی آب و فاضلاب در نظر گرفته می‌شود و اکثر صاحب‌خانه‌ها از حضور سیستمی که به لوله‌کشی آب و فاضلاب وصل است و کار آن خارج کردن گازهای حاصل از گنداب به بیرون از ساختمان است، اطلاع کمی دارند. علاوه‌براین سیستم تهویه در حفظ فشار مناسب و تخلیه صحیح به کمک سیستم تخلیه آب می‌آید.  خطوط لوله‌کشی آب و فاضلاب معمولا خارج از دید ساکنین، به صورت توکار، زیر طبقات همکف و یا اتاق ریز شیروانی قرار دارند. اما وقتی این سیستم از کار بیفتد، برطرف کردن مشکل به سختی و دشواری انجام می‌گیرد. گرفتگی لوله فاضلاب جزء متداول‌ترین مشکلات سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب به حساب می‌آید.

سیستم لوله‌کشی آشپزخانه

انواع-لوله-کشی-4

بیشتر آشپزخانه‌ها دارای یک سیستم لوله‌کشی نسبتا ساده‌ای متشکل از لوله‌های انتقال آب سرد و گرم به شیر اصلی؛ لوله گنداب مخصوص سینک ظرفشویی؛ و در موارد نادری هم لوله انتقال گاز می‌باشند. تعدادی آشپزخانه‌ها هم دارای اتصالاتی مخصوص ماشین ظرفشویی، دستگاه زباله خردکن، آب سردکن یا آب گرم هستند اما بطورکلی تمامی این اتصالات به لوله‌کشی سینک ظرفشویی وصل می‌شوند.

سیستم لوله‌کشی حمام

انواع-لوله-کشی-5

دوش‌ها، وان حمام، توالت‌ها و حمام‌ها همگی جزء سیستم لوله‌کشی ساختمان به حساب می‌آیند. لوله‌کشی حمام می‌بایست کار انتقال آب و خارج کردن گنداب از تمامی متعلقات و لوله‌ها را به شیوه‌ای سازمان‌یافته، کارآمد و بدون هرگونه نشتی انجام دهد. به منظور اجرای چنین اقداماتی به دو سیستم لوله‌کشی نیاز است: سیستم تامین آب و سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب. سیستم لوله‌کشی تامین آب، آب سرد و گرم را به سینک ظرفشویی، وان حمام، توالت، و دوش انتقال می‌دهد. منبع این سیستم از لوله‌کشی بخش شهری یا سایر منابع تامین آب شیرین آغاز می‌شود، از میان کنتور آب عبور می‌کند و به داخل منازل انتقال می‌یابد. در مورد آبگرمکن این سیستم به دو خط لوله‌کشی تقسیم می‌شود – یکی آب گرم و دیگری آب سرد را از آبگرمکن به متعلقات آن انتقال می‌دهد. سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب نیز گنداب حاصل از توالت‌ها را جمع‌آوری کرده و آنها را به انبار فاضلاب یا چاه انتقال می‌دهد. نزدیک هر سینک ظرفشویی، وان حمام، دوش، و توالت یک سری لوله‌های تهویه وجود دارد که گازهای فاضلابی را با سمت بالا و خارج از سقف منزل هدایت کرده و در اثر فشار هوای ایجاد شده گنداب‌ها می‌توانند راحت‌تر از میان لوله‌ها جریان داشته باشند.

لوله‌کشی سیستم حمام و دستشویی

انواع-لوله-کشی-6

لوله‌کشی به مجموعه اقدامات، اتصالات و تجهیزات استفاده شده در زمینه نصب یا نگهداری کلیه لوله‌هایی گفته می‌شود که با سیستم حمام و دستشویی و تامین آب داخل یا مجاور هر ساختمانی در ارتباط باشند. تمامی سیستم لوله، اتصالات و متعلقات آن را سیستم لوله‌کشی می‌نامند. سیستم لوله‌کشی ساختمان از یک سری لوله و اتصالات تشکیل شده و این متعلقات کار دریافت و تخلیه فضولات انسانی و گنداب‌های خانگی را بر عهده دارند.  علاوه‌براین، لوله‌کشی حمام و دستشویی هر نوع فعالیت مربوط به تعمیر یا باز کردن لوله، متعلقات لوله یا وسایل زیر را دربرمی‌گیرد: زانویی، لوله مستراح یا فاضلاب، لوله سرریز و هر نوع لوله‌ای که به منظور تامین آب کاربرد دارد.

هزینه وقیمت اجرای لوله کشی ساختمان


قیمت انواع لوله کشی در داخل ساختمان با هم متفاوت است.قیمت لوله کشی به نوع و جنس لوله های به کار برده شده و وسعت لوله کشی بستگی دارد. هر چقدر لوله کشی یک قسمت از خانه سخت تر و پرکار تر باشد و میزان لوله بیشتری نیاز داشته باشد قیمت آن نیز افزایش می یابد.

نقشه لوله کشی فاضلاب آپارتمان، نحوه لوله کشی فاضلاب وان، نقشه لوله کشی جکوزی، لوله کشی فاضلاب ساختمان دو طبقه، نحوه لوله کشی وان جکوزی، لوله کشی فاضلاب توالت، اموزش لوله کشی جکوزی خانگی،نقشه لوله کشی فاضلاب ساختمان